Var finns blåtungade skinkar?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SHF
1
0
Oliven333:
Hej! 
Jag är väldigt ny här och dethär är den första forums tråden jag skapar.

Än har jag själv ingen ödla men jag drömmer (som rätt så många andra) att skaffa mig en blåtungad skink. I förrgår hittade jag äntligen, efter månaders av oavbrutet letande, en irian jaya blåtungad skink uppfödd här i Sverige, men precis när jag skulle köpa den fick jag reda på att någon annan redan köpt den... Föll verkligen för den men då jag valde att läsa på lite mer om just irian jayas innan jag köpte den så kom jag minuter för sent.

Eftersom att jag sett några som har blåtungor här så tänkte jag passa på och fråga vilken underras ni har och skulle rekommendera? Undrar också vart och hur ni fick tag på era blåtungor?

Tack!

5483
4197
Tropfrog:
De dyker upp här på köp och sälj. Annars går det säkert att beställa av någon som skall till hamm den 9e. Men då är de inte svenskuppfödda.

Mvh
Magnus 

163
104
Melsson:
Brukar oxå se en å annan skink på expo sthlm. 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:

Jag hade tidigare en nordlig blåtungad skink (Tiliqua sincoides intermedia) som jag köpte av en här på sidan. Tiliqua sp. "Irian jaya" har inte blivit klassificerad som underart utan det kan vara så att den tillhör någon av de redan befintliga underarterna eller blir klassificerad som egen art/underart i framtiden.

Raser används i regel inte inom reptilhobbyn då det är skillnad på ras och art. (Raser är av samma art/underart)

Min rekommendation är att du köper en där du vet uppfödaren, samt tydligt vet underart. Tiliqua scincoides intermedia tycker jag själv är fina då de har väldigt mycket orange i färgerna, men du ska självfallet välja den underart du föredrar mest.
Av de som någorlunda går att få tag på hör bland annat Tiliqua scincoides intermedia, Tiliqua scincoides scincoides, Tiliqua gigas (och då ofta Tiliqua gigas evanescens) samt då "arten" Tiliqua sp. "Irian jaya".

Om du inte redan läst det så finns det ett skötselråd med väldigt mycket information på följande sida:
bluetongueskinks.net/care.htm

Tänk även på att de blir relativt stora, så ett terrarium på närmare 2kvm är att föredra. 
Lycka till!

5483
4197
Tropfrog:
Det dök upp 3 st svenskfödda Iran yaya precis på köp och sälj.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild