EmanuelKarl skrev:
Jag har ungefär 50/50 av vanlig torv och plantation soil från exo terra. Jag blandar även i lite vanlig repti bark (eller nåt nånt) bara för att dt ska se snyggare ut. Även vissna torra löv ser väldigt bra ut att både blanda i och lägga överst. Många spindlar väver någon cool klump av det, något jag (än sålänge) inte har fått uppleva. Sedan vattnar jag halva terrariet med vattenkanna när det börjar torka ut. Sedan är det ju alltid någon fläck om man kör exo terras plantation soil på toppen som inte blir blöt för att det inte kommer sugas upp något vatten just till toppen men... Sedan behöver majoriteten av fågelspindlar inte jättemycket fukt om bara det finns en vattenskål och substratet är delvis fuktigt så är det lungt. Är väl framförallt Theraphosa som har sånna krav, även Ephebopus murinus som du nämnde vill ha ganska fuktigt, men det går säkert med lite torrare med. Har för mig att Pamphobeteus sp. är ganska känsliga för sånt dom med...
Off topic: Viktigt med Ephebopus murinus (inte att förväxla med Pterenochilus murinus, även om denna säkert är mist lita snabb som Ephebopus murinus är, har aldrig haft en P. murinus) är att som slings är dom J*vligt snabba! Jag skulle packa upp en liten 2 cm från spidersworld.eu och gud vad den sprang! Den var ganska stillsam när jag packade upp den och sedan bara poff så sprang den 5 varv i lådan oavbrutet. Var assvårt att fånga in den, längtar tills den är i sitt pernanenta terrarie och jag slipper göra någon mer förflyttning av den :D Har filmat när jag packade upp den och det kommer nog ut på min youtubekanal Tarantula Nest på lördag (packade upp ganska många spindlar då så det står ine bara Unboxing E. murinus). Ska bara redigera färdigt videon... Som tur var hade jag dubbla burkar utanför själva burken som den skulle bo i, annars hade jag förlorat den... Bara en varning som är värd att tänka på! De är mycket snabbare än det ser ut som på film.
haha låter kul. vill egentligen ha en ow men får inte av farsan, så det här är väl ganska nära i stilen. Det mest krävande jag har just nu är en c. cyaneopubescens som var rätt snabb som sling men faktiskt lugnat ner sig med åldern, så en e. murinus blir en rolig utmaning.