Vilket djur är bäst för 15 åring?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
2
johannaa:
Hej! Innan sommarlovet började lovade mina föräldrar att jag ska få en kungspyton,Fågelspindel eller en ödla och den 20 augusti börjar jag skolan vilket innebär att det är dax att planera nu. Jag undrar vilket djur som är lättast att ta hand om? Hur stort ska terrariumet vara för en fågelspindel, ögonfransgecko, skäggagam eller en kungspyton?  skulle betyda mycket ifall jag fick mycket information om alla reptiler och hur dem ska trivas som bäst hemma hos mig.

Tack

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:

johannaa skrev:
Hej! Innan sommarlovet började lovade mina föräldrar att jag ska få en kungspyton,Fågelspindel eller en ödla och den 20 augusti börjar jag skolan vilket innebär att det är dax att planera nu. Jag undrar vilket djur som är lättast att ta hand om? Hur stort ska terrariumet vara för en fågelspindel, ögonfransgecko, skäggagam eller en kungspyton?  skulle betyda mycket ifall jag fick mycket information om alla reptiler och hur dem ska trivas som bäst hemma hos mig.

Tack

Vad gäller storlekskrav för olika reptiler kan du läsa här:
www.terrariedjur.se/info/terrarium/l80

Där står alla olika minimimått på terrarium beroende på hur pass stor ödla/orm du tänker skaffa.

De flesta fågelspindlar behöver som vuxna ett terarium på 30*30*30cm.

Här kan du läsa skötselråden till en hel del olika typer av terrariedjur:
www.terrariedjur.se/caresheet 

18
11
Aysiq:
johannaa skrev:

Tack

Hej!
Något som också kan vara viktigt att tänka på är vad de olika djuren äter. Hur ställer du dig till levande foderdjur, frysta/tinade möss och liknande? Har du plats för foderdjur?
Vill du ha en individ som är dag- eller nattaktiv?
Hur ställer sig dina föräldrar till att mata djuret om du skulle resa bort eller sova hos en kompis?
Tänk även på att många individer vill ha det lugnt runt omkring sig, är det mycket spring där terrariet ska stå?
Sen kan även ålder på djuret spela roll, en kungspyton lever betydligt längre än säg en ögonfransgecko.

Men åh så kul med ett första djur! Välkommen till hobbyn! Hoppas att du hittar något som passar dig!

/ Sophie

74
23
Dempan242:
Hej!
Hade jag varit du så hade jag kanske tänkt mig en lite lugnare art som heller inte är så snabb. Av ovanstånde alternativ som du nämnde så hade jag rekommenderat skäggagam eller kungspyton. Skäggagam kan jag inte så mycket om men jag vet att det är en lugn art som inte blir så jättestor, lätt att hantera och är ett väldigt vackert djur.
Kungspyton är en art som heller inte blir så stor upp till 1,5 ungefär, lätt att hantera och väldigt sällan aggressiv, har faktiskt aldrig varit med om en aggressiv kungspyton faktiskt. Någon som också är ett plus i kanten med terrariedjur som inte blir så stora är att du inte behöver ett stort terrarium, vilket gör det lättare att rengöra terrarieumet, fukta det m.m.
Någon som jag också skulle rekommendera dig för både din och djuret bästa är att du läser på lite, det finns riktigt bra skötseltrådar där på sidan, lämnar en länk till skötseltård för kungspyton och skäggagam i slutet av inlägget, har du några frågor om djuren så är du alltid välkommen att ställe de i forumet, bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite.

Skötseltråd kungspyton www.terrariedjur.se/caresheet/snakes/p_regius
skäggagam www.terrariedjur.se/caresheet/lizards/p_vitticeps

Mvh

18
11
Aysiq:
En dvärgskäggagam är ett himla fint alternativ också! Nyfiken, söt liten ödla i behändig storlek. Du tar hand om den likt en stor skäggagam. Vår lille Rashford är en riktig pärla med massor av personlighet. <3

/ Sophie

283
366
Cartaq:
Vad vill du själv ha för djur?
Uppe på menyn finns skötselråd, läs igenom alla tänkbara alternativ och överväg en extra gång om du har tiden och energin att ta hand om djuret ifråga. terrarium och alla tillbehör kostar en del, sen tillkommer djuret och fodret. vilket djur du än köper så är det ingen gratishistoria och dina föräldrar bör nog vara införstådda i att de är tvugna att ta hand om djuret när du åker iväg eller rymmer hemifrån med kärleken. 

Jag fastnade för subtropiska ormar eftersom att de är lätta att sköta, kräver inget jättestort utrymme och klarar sig bra ensamma utan massvis med underhåll. 

7
2
johannaa:
Okej tack så mycket för alla tips och era erfarenheter, jag ska söka mig in och kolla upp allting så jag är påläst

Tack!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild