Indisk pinne utan ben

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
MouleFrites:
Hej!
I Juni köpte jag 4 st indiska vandrande pinnar, sen dess har 3 st dött. Alla 3 dog vid ungefär 4 månaders ålder. 2 st bara hittade jag längst ner i terrariet döda (en dog först och den andra en månad senare). Den tredje hade efter en ömsning lite krokiga framben som hon inte ville stödja på, efter en till ömsning så hittade jag henne längst ner i botten då hon fortfarande var fast i ömset och hade förlorat alla sina ben, hon såg ut att lida så bestämde att det var bäst att avliva henne.

Den pinnen som är kvar är nu ungefär 3 månader. Igår kväll/natt hittade jag henne längst ner i terrariet och jag blev orolig så jag lyfte upp henne i handen men hon verkade må bra, ingenting var konstigt. Jag la ner henne i terrariet igen men hon klättrade fort ner till botten igen, jag trodde det var okej eftersom hon verkade vilja vara där och det fanns blad på botten.

Imorse när jag kollade till henne så låg hon fortfarande på botten och jag kunde se öms en bit ifrån henne, när jag lyfte upp henne så kunde jag se att hon tappat 3 ben som var kvar i ömset. Jag la tillbaka henne i terrariet men hon föll snabbt ner och kunde inte ta sig upp. Jag lyfte upp henne igen och försökte fixa till så att det var fullt med blad på toppen så hon inte kunde trilla ner igen, men hon lyckades med det eftersom hon rörde på sig mycket. Jag la henne därför i en liten burk med lufthål istället.

Hon försöker klättra men hon lyckas inte så bra med bara 3 ben (2 i mellan partiet och 1 bakben). Finns det något jag kan göra för henne? Jag fuktar redan varje dag. Jag skulle bli jätte ledsen om hon dog.

Tack på förhand.

5391
4132
Tropfrog:
Allt annat än avlivning vore oetiskt.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Tropfrog skrev:
Allt annat än avlivning vore oetiskt.

Mvh
Magnus 

De är inte som med fågelspindlar då där benen växer tillbaka vid nästa öms?

Medlem i GHF
3136
1747
EmanuelKarl:
Flyers90 skrev:

Jo. De växer tillbaka. Men när det är 3 ben så att den har svårt att klättra är det väl en annan sak och om den skulle klara ett öms skulle jag vara mycket förvånad.

Just insekter känner inte smärta mer än som en varning och inte något som får dom att koncentrera sig på det och inget annat som typ däggdjur (hoppas ni fattar vad jag menar) utan får det bara som en varning att den måste göra något för att klara sig. Jag har ingen studie på detta utan har hört det från folk jag litar på. Folk får gärna motbevisa min tanke om någon har hört motsatsen. Men jag hade försökt hjälpa den upp på någon gren och sett hur det gått. Men om du känner att du får dåligt samvete så är det klart du kan avliva. Frysen eller något går bra...

Sedan om det är tre ben på ena sidan lär den ju inte klara sig och inte kunna klättra. 

Har de någon gren eller något den kan hänga och ömsa i mer än väggarna (med minst 3 gånger pinnens längd under så den kan hänga och ömsa) och sprayar mycket i terrariet så den får fukt.

5391
4132
Tropfrog:
Flyers90 skrev:

När tre st redan har dött av samma symptom så tror jag inte utsikterna är så bra.

Mvh
Magnus 

3
0
MouleFrites:
Håller med om att utsikterna inte är så bra men alla 3 dog inte av samma symptom

Medlem i GHF
3136
1747
EmanuelKarl:
Som sagt sprayar du och har du en gren högt upp i terrariet med minst tre gånger pinnens längd och lite öppet space under så den kan hänga och ömsa i? Som sagt enstaka ben kan växa ut igen, jag har varit med om att vissa tappat tre ben men ändå är 2/1 ben per sida så de kan gå iaf. och att benen växt ut igen sedan...

3
0
MouleFrites:
EmanuelKarl skrev:
Som sagt sprayar du och har du en gren högt upp i terrariet med minst tre gånger pinnens längd och lite öppet space under så den kan hänga och ömsa i? Som sagt enstaka ben kan växa ut igen, jag har varit med om att vissa tappat tre ben men ändå är 2/1 ben per sida så de kan gå iaf. och att benen växt ut igen sedan...

Fuktar varje dag och har ställen för henne att hänga och ömsa men jag tror inte hon kommer klara av det så hon blir nog avlivad.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild