Dabbamor skrev:
Hej! Jag köpte en fyraårig dabbagamhane för en vecka sedan. Han har bott hos en familj förut. Han har inte ätit sedan han kom till oss. Jag förstår att det troligtvis beror på stress över flytten. Han är ganska liten för sin ålder. Han har kissat och bajsat tre ggr sedan han kom till oss. Han har en exo terra uvb150 och en 150w exoterra värmelampa ovanför sin solplats som är en stor vinklad korkbark. Det är 39 grader på solplatsen. Han solar ibland en halvtimma men sen öppnar han munnen och flämtar med halsen (för varm antar jag) sen går han och kilar in sig under barkbiten mot sanden. I sin svala del är det 28 grader på dagen och där lyser en ledlampa på 830 lumen. Han har legat under barken och tryckt sedan igår lunch. Han har massor av mat.,som han vanligtvis gillar att välja bland men vägrar äta. (maskrosvblad, ruccuka, sesamfrön, röda o gröna linser, torkad majs, morötter, salladsmix, groddar av mungbönor, lite kalkpuder på en del. Han har en vattenskål som han magplaskat i ett par ggr (han har aldrig haft vattenskål förut). Terrariet är dubbelt så långt mot vad han är van vid, det är 120*40. Hur sk jag få honom att äta/trivas? Vad ska jag göra?
Du bör fixa en bättre lampa för UVB. Ett kompaktlysrör/spirallampa räcker inte till de där typen av ödlor.
Du bör kika på en HID lampa.
Finns att köpa här bland annat:
www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/hid-paket/LED belysningen bör du också byta ut till T5 lysrör, gärna med High Output. LED avger inte UVA vilket är otroligt viktigt för ödlorna så det ska uppfatta sin omgivning korrekt.
Lägg upp en bild på terrariet. Då blir det lättare att se om det är något som bör ändras och kan påverka.
Står han i ett rum/plats där det är mycket liv och rörelse utanför? Något som kan stressa den mer?