Plastsockel till värme/UV lampa?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

15
7
MorbidAngel:
Hej var nyss iväg och köpte en ny lampa till min skäggis då den andra gick sönder imorse, kom hem och satte i den och inser att jag har en plastsockel och inte keramik. 

Den förra värmelampan jag haft har varit på 50W och denna jag köpte nu (värme/UV kombo) ligger på 80W. Borde jag stänga av den och köra tillbaka imorgon och köpa en ny sockel eller det finns någon gräns på hur många watt som är OK att köra i en plastsockel? 

Det är en bit att köra och jag vet inte om jag hinner köra tillbaka idag, om jag måste köpa en ny sockel är det det då okej att ha värmelampan avstängd tills imorgon för min skäggis? 

Tack på förhand! 

144
82
javan:
MorbidAngel skrev:
Hej var nyss iväg och köpte en ny lampa till min skäggis då den andra gick sönder imorse, kom hem och satte i den och inser att jag har en plastsockel och inte keramik.   

Den förra värmelampan jag haft har varit på 50W och denna jag köpte nu (värme/UV kombo) ligger på 80W. Borde jag stänga av den och köra tillbaka imorgon och köpa en ny sockel eller det finns någon gräns på hur många watt som är OK att köra i en plastsockel? 

Det är en bit att köra och jag vet inte om jag hinner köra tillbaka idag, om jag måste köpa en ny sockel är det det då okej att ha värmelampan avstängd tills imorgon för min skäggis? 

Tack på förhand! 

Antar att det är en MV Lampa, dessa blir riktigt varma.
Vill påstå att de flesta plastsocklar ligger på runt 40w max. 
Onödigt att chansa, blir det för varmt så smälter plasten! 

15
7
MorbidAngel:
javan skrev:

Antar att det är en MV Lampa, dessa blir riktigt varma.
Vill påstå att de flesta plastsocklar ligger på runt 40w max. 
Onödigt att chansa, blir det för varmt så smälter plasten! 

Hej! Tack för svar, jag har en Exo Terra lampa (bifogar länk längre ner) men jag bestämde mig för att skruva ur min befintliga sockel och ta med ner till djuraffären men när jag skulle skruva av den så visade det sig dock att den var i kerami så det löste sig själv.. 

Kände mig lite dum men till mitt försvar såg den fruktansvärt plastig ut och den ingick i terrariumet när jag köpte det så har inte pillat på den! 

Det stod dock 'max 60w' i lampskärmen men den är i metall så vet inte varför det skulle vara max 60. Har haft lampan igång ett par timmar nu och hållt koll men allt funkar som det ska och ingenting verkar vara för varmt eller så!

www.exo-terra.com/en/products/solar_glo.php
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild