Jag håller på att göra nya kulturer nu. Använder receptet för "fluggröt på en minut":
pilgift.se/viewtopic.php?f=13&t=3311Jag har moddat receptet med mer torrprodukter och mindre vatten. Detta för att flugorna drunknade och gröten surnade. Jag har också adderat några droppar ättika och lite kanel. Bägge för att förebygga lukt. De flesta kulturer blir relativt luktfria.
Jag använder ölglas med vettextrasa som ovan. Har provat annat, men tycker att det är smidigast.
Jag tycker inte att man skall försöka att begränsa tillväxten i kulturen. En kultur med jättemycket flugor funkar bättre och luktar mindre. Får du mer än du behöver så släpp ut dem i skogen bara. Dessutom så gör det inget om grodorna har gott om mat alltid.
Ny kultur sätts alltid på den nyaste kulturens första avkomma med så många flugor som möjligt. Ett par dagar efter att jag satt en ny så är den gamla redo att mata med. Jag använder kulturen tills den är 30 dagar gammal, sen slänger jag den oavsett. Tillväxten avtar, maten tar slut och risk för kvalster ökar.
Med min metod så sätts alltså ny kultur cirka var fjortonde dag. Jag får ett glapp på 2-3 dagar när den gamla är slut och den nya inte börjat att producera än. Det är inga problem om man matat ut ordentligt innan. Flugorna lever länge i terrariet.
Detta gäller de små flugorna. Eftersom de stora har längre utvecklingstid så borde det krävas att man sätter nya lite oftare och cirkulerar minst 3 kulturer. Jag skall byta till stora snart, så jag antar att jag vet om några månader.
Tänk på att de flesta kulturer man köper kommer med kvalster som inom några generationer kommer att slå ut flugorna. Här är metoden jag använde för att bli kvalsterfri:
pilgift.se/app.php/pilgift/43594.
Mina kulturer har varit kvalsterfria i 6 generationer nu. Verkar vara stabilt när man fått rätt på det.
När jag sätter ny kultur så sätter jag in den nya kulturen som just börjat att producera i kylen. När flugorna är lite långsammare på grund av kylan görs ympningen av ny kultur.
Mvh
Magnus