Batteridriven värmematta?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

354
269
Animallover_1984:
Hej!

Började fundera på om det finns batteridrivna värmemattor och dyligt? Tänkte på det när jag drabbades av strömavbrott här. Om ett strömavbrott skulle vara länge t.ex. finns det då någonting man kan ha som "kris-värme" till terrarielevande djur i behov av värme underifrån (eller för den delen ovanifrån)? 
Just nu när det är extremt varmt spelar det kanske inte så stor roll...men om man skulle förlora strömmen en längre tid under vintern så lär det ju vara en annan femma? 

Man kan ju klä på sig själv osv. om man skulle börja frysa...men hur gör man med ex. en leopardgecko om det blir strömavbrott en längre tid? Kan ju inte direkt sticka en tröja till geckon, haha. 

Mvh/Animallover_1984

2966
1648
Hoggaforfan:
Animallover_1984 skrev:
Hej!

Började fundera på om det finns batteridrivna värmemattor och dyligt? Tänkte på det när jag drabbades av strömavbrott här. Om ett strömavbrott skulle vara länge t.ex. finns det då någonting man kan ha som "kris-värme" till terrarielevande djur i behov av värme underifrån (eller för den delen ovanifrån)? 
Just nu när det är extremt varmt spelar det kanske inte så stor roll...men om man skulle förlora strömmen en längre tid under vintern så lär det ju vara en annan femma? 

Man kan ju klä på sig själv osv. om man skulle börja frysa...men hur gör man med ex. en leopardgecko om det blir strömavbrott en längre tid? Kan ju inte direkt sticka en tröja till geckon, haha. 

Mvh/Animallover_1984

Isolera runt terrariumet, frigolit eller filt eller tända en större mänd värmeljus runt terrariumet gör skillnad. 

144
82
javan:
Animallover_1984 skrev:
Hej!

Mvh/Animallover_1984

Om du är villig att lägga en slant kan du införskaffa en UPS, och ännu bättre seriekoppla ett par. Håller ju inte i evigheter, men driver säkert en värmematta ett bra tag.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:
Det finns ju heatpacks man kan använda. Bara att öppna förpackningen så värmer de i upp till 48 timmar.

reptilgrottan.se/levande-insekter/heatpack-40-hour

161
107
Alex_ask:
Fylla stora petflaskor med varmt vatten och lägg in

42
14
Terty55:
Alex_ask skrev:
Fylla stora petflaskor med varmt vatten och lägg in

Då springer man nog in i hela problemet med luftfuktighet skulle jag gissa?

46
41
Billingstefan:
Terty55 skrev:

Då springer man nog in i hela problemet med luftfuktighet skulle jag gissa?

Man ska inte hälla ut varmvattnet utan lägga in flaskorna stängda så de blir som "heatpacks"
Frågan är väl hur man får till varmvatten om de e strömavbrott,  varken spis, Micro eller varmvattenberedare funkar?
Visst de går att elda men inte alla som har den möjligheten.

42
14
Terty55:
Billingstefan skrev:

Man ska inte hälla ut varmvattnet utan lägga in flaskorna stängda så de blir som "heatpacks"
Frågan är väl hur man får till varmvatten om de e strömavbrott,  varken spis, Micro eller varmvattenberedare funkar?
Visst de går att elda men inte alla som har den möjligheten.

Tänkte mer på kondenseringen, men det var bara en fundering och jag har ingen erfarenhet av sånt

58
59
Daffas77:
Jag tror definitivt på alternativet med UPS. Du kan köpa en vettig UPS på Komp***t.se med kapacitet runt 7-8 Ah för dryga tusingen. Den borde klara att driva en värmematta åtminstone ca 12 timmar.
En värmematta bör väl inte vara på mer än 0,5 A...?

5390
4130
Tropfrog:
Daffas77 skrev:
Jag tror definitivt på alternativet med UPS. Du kan köpa en vettig UPS på Komp***t.se med kapacitet runt 7-8 Ah för dryga tusingen. Den borde klara att driva en värmematta åtminstone ca 12 timmar.
En värmematta bör väl inte vara på mer än 0,5 A...?

En värmemattas effekt mäts i Watt. En värmematta på 110 watt drar 0,5 Ampere. Men nu brukar inte värmemattorna vara så kraftiga.

En 7 AH UPS kan driva en 40 Watts värmematta i drygt 38 timmar.

MVH
Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild