Leopardgecko - värmebölja och väldigt varm lägenhet

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

354
269
Animallover_1984:
Hej!

Jag har lite problem med att hålla min leopardgecko tillräckligt sval som det är just nu (och mina andra djur också för den delen). Jag har runt 28-29 grader i lägenheten; detta trots att jag har täckt över och isolerat alla fönster (med hjälp av en silverduk som reflekterar bort solstrålar och frigolit, gardiner och persienner) samt har fläktar som går dygnet runt. Jag vädrar nattetid några timmar och drar in kallare luft med hjälp av fläktarna och håller sedan stängt dagtid för att inte släppa in värmen. 

Min leopardgecko har en värmematta eftersom de ju behöver en varmare och svalare del...men just nu finns knappt en svalare del p.g.a. extremvärmen. Hon har runt 27-28 grader på den svalare delen (med hjälp av en kylklamp - lagt den ovanpå/hängt den utanför dvs.hon kommer inte åt själva kylklampen). Problemet är att kylklampen (och antar även denna värme samt hennes vattenskål) gör att hon har väldigt hög luftfuktighet just nu.

I skrivande stund så är det enligt mina mätare (vet dock ej huruvida de är helt tillförlitliga, men ändå) ca 50-60%+ vilket inte känns så bra alls. Kan detta ge henne besvär? Ska jag ta bort kylklampen? Hur ska jag få en bra temperatur och få ner luftfuktigheten - öka ventilation på något sätt eller? 

Hon har valt att vara på den "kallare" sidan oftare den senaste tiden än vad jag sett henne tidigare så antar att hon tycker det blir lite jobbigt på den varma delen ibland. Vill ju dock naturligtvis inte att luftfuktigheten ska orsaka besvär...så trots att hon verkar trivas med kylklampen, så kanske den ska tas bort eller? Hur gör ni för era reptiler i värmen? 

Mvh/Animallover_1984

7
0
Jeppe80:
Ac

354
269
Animallover_1984:
Jeppe80 skrev:
Ac

Jo, det vore ju trevligt...men tyvärr har jag inte möjlighet att skaffa en sån. 

388
460
australis66:
Animallover_1984 skrev:

Jo, det vore ju trevligt...men tyvärr har jag inte möjlighet att skaffa en sån. 

Ac är det som hjälper :p 
Fläktar gör inte allt för mycket nytta. 

5486
4197
Tropfrog:
Ta en titt på valfri vädersite hur förhållandena ser ut just nu i leopardgeckons naturliga hemvist. Det är väldigt svårt för djuren att hitta någonstans med temperaturer under 30 grader. Det är ett djur som är anpassad till extrem hetta. Att försöka sänka temperaturen med högre luftfuktighet som följd känns inte som rätt väg att gå.

Mvh
Magnus 

354
269
Animallover_1984:
australis66 skrev:

Ac är det som hjälper :p 
Fläktar gör inte allt för mycket nytta. 

Jo, det skulle ju hjälpa mot värmen men inte luftfuktigheten och som sagt så är det inte ett alternativ för mig. Vet att fläktarna inte gör så mycket men de hjälper ändå en del kan jag säga, utan dom hade jag nog knappast stått ut alls. 

Tropfrog skrev:
Ta en titt på valfri vädersite hur förhållandena ser ut just nu i leopardgeckons naturliga hemvist. Det är väldigt svårt för djuren att hitta någonstans med temperaturer under 30 grader. Det är ett djur som är anpassad till extrem hetta. Att försöka sänka temperaturen med högre luftfuktighet som följd känns inte som rätt väg att gå.

Mvh
Magnus 

Ok, men det brukar ju oftast stå att man ska ha runt 24-25 grader eller så (kalla sidan), som jag har läst. Tycker därmed att det kändes för varmt på kalla sidan men kanske inte är någon fara?

Näe som sagt så känns det inte bra med den höga luftfuktigheten...dock så verkar jag ha väldigt hög luftfuktighet i min lägenhet överlag för tillfället...så vet inte riktigt vad jag kan göra för att få ner den. Jag har lagt en termometer/hygrometer i mitt vardagsrum (dvs. inte hos något djur, bara på soffbordet) och den visar just nu 28,7 grader och 62% luftfuktighet! 

Medlem i SHF
4046
5096
Jonas_:

Djur som naturligt bor under marken, i hålor eller bara nergrävda gör det av en anledning :) Det är oftast betydligt kyligare en bit ner under jorden. Så se till att ha ett rejält tjockt lager med grävvänligt substrat till era "ökendjur". Extra viktigt när det är varmt utomhus såklart.

Det går även att fukta grottor & gräva ner dom djupt och på så sätt skapa naturligt svalare ställen i terrariet.

87
25
luzsmi:
Animallover_1984 skrev:

Jo, det skulle ju hjälpa mot värmen men inte luftfuktigheten och som sagt så är det inte ett alternativ för mig. Vet att fläktarna inte gör så mycket men de hjälper ändå en del kan jag säga, utan dom hade jag nog knappast stått ut alls. 

Ok, men det brukar ju oftast stå att man ska ha runt 24-25 grader eller så (kalla sidan), som jag har läst. Tycker därmed att det kändes för varmt på kalla sidan men kanske inte är någon fara?

Näe som sagt så känns det inte bra med den höga luftfuktigheten...dock så verkar jag ha väldigt hög luftfuktighet i min lägenhet överlag för tillfället...så vet inte riktigt vad jag kan göra för att få ner den. Jag har lagt en termometer/hygrometer i mitt vardagsrum (dvs. inte hos något djur, bara på soffbordet) och den visar just nu 28,7 grader och 62% luftfuktighet! 

De är ju ursprungligen från länder som Afghanistan osv, googla temperaturen och kolla på bilder från landskapet därifrån så kommer du se att du inte behöver oroa dig :) Min leopardgecko mår hur bra som helst! :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild