Tidningspapper som bottenmaterial borde förbjudas!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

Medlem i DHF
1083
777
Westman:

asus

så du tror att vi  på dom få åren vi har haft reptiler som husdjur.

lyckats avla bort några miljoner års evolution??

218
47
asus:

nej självklart ska den ha vad den ha allt det som finns i deras naturliga miljö men den vet ju inte direkt skillnaden på tidningspapper och bark tex det jag syftade mest på tycker klart det är fel med tidningspapper.. ända gången jag använder det är när jag matar min.

Medlem i SmHF
33
30
Daniel_Claesson:

Tidningspapper är inte okej hur man än vänder och vrider på det.

- Kan ej ge stimulerande miljö för djuret.
- Är ej naturligt underlag för något djur.
- Osv Osv

Man ska eftersträva en så naturtrogen och stimulerande miljö/inredning till de djur man valt att hålla i fångenskap. Detta står klar och tydligt i L80 (dock en annan formulering). 

Skulle man lyfta frågan till en handläggare på Jordbruksverket skulle man få till svars att tidningspapper inte kan tillgodo se de krav som ställs på ett bottensubstrat/underlag.

Så att ventiler vidare om tidningpappers vara eller icke vara som lämpligt underlag till herptiler är menlöst.

Mvh D

69
39
NiklasTyreso:

Skönt att jordbruksverket är så pass tydliga så man slipper förlita sig på alla olika tyckanden.

Jordbruksverket vill att vi ger ormarna en miljö som liknar deras naturliga klimat (temp, fukt etc) och som ger djuren möjlighet att leva ut sina naturliga beteenden.

Beteendemässigt: Tidningar går bra att gömma sig under, men det är bra att ha andra gömslen med, och tidningspapper är mindre bra för grävande arter.

Klimatmässigt: De suger upp fukt, vilket gör att de inte passar i terrarier till regnskogslevade djur. Nordamerikanska snokar kan få bukröta om de hålls fuktigt, så de mår gott av tidningspapper.

En nakdel med tidningspapper är att människor tycker att det är fult, men det bryr sig inte ormarna om.

Tidningspapper har både för och nakdelar, men det är inte förbjudet eller generellt dåligt.

197
16
SibiriskTiger:

Som jag skrev i första inlägget så är detta en diskussion som verkar vara oändlig!

Att djuren skulle behöva gömma sig under tidningspapper känns också tragiskt. Då får de ju trycksvärta inte bara på tassarna.

Personligen skulle jag aldrig, över min döda kropp, använda tidiningspapper åt mina djur, oavsett om det gäller mina reptiler eller gnagare. Men alla gör ju som dom själva vill. Är djuren sjuka eller man måste ha extra koll på juveniler, som jag nämt tidigare, så är det ju i alla fall bättre med hushållspapper som inte inehåller kemikalier.

733
297
markusbabs:

Tidningspapper är riktigt riktigt fult! och den anldeningen räcker för att jag inte ska använda det till mina djur.

Jag tycker att en snygg inredning i terrariet är hälften av allt som har med reptil hobbyn att göra. Enligt mig ska ett terrarie vara funktionellt, fint att titta på, och bra för djuret.

269
60
Jonas:

ni vet att det finns ganska många människor som är allergisk mot trycksvärta va?

då det är ett ganska starkt material i en tidning. har ni dessutom tagit i en nytryckt tidning och kollat på era fingrar?:) man blir skönt svart och får lite utslag:P

naturligt och bra för ens djur!:D (jag hoppas ni förstår ironin)

69
39
NiklasTyreso:

Vilken polariserad debatt! Jag ser inte att det förs en nyanserad diskussion om tidningspapprets både för- och nakdelar.

197
16
SibiriskTiger:

Personligen ser jag inga fördelar. 

69
39
NiklasTyreso:

Jag sitter och letar artiklar på nätet om tidningars och trycksvärtans hälsoeffekter. Många diskuterar i olika forum men det verkar inte finnas några bevis eller studier som visar på någon skadlighet.

Är det bara rykten och tyckande som gör gällande att tidningar är farliga eller finns det vetenskapliga fakta?

Kan ni inte publicera länkar till de studier som visat att tidningar eller trycksvärta skulle vara farliga?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild