Letar efter Gördelödla

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

15
1
IshYaboi:
Någon som vet om någon butik/uppfödare säljer gördelödlor helst en sydafrikansk gördelödla men allt går, har inte hittat någonting än, tänkte testa expo stockholm men vet inte hur mycket jag kommer hitta där.

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
Lägg ut en köpesannons istället.

5486
4197
Tropfrog:
Jag har sett dem till salu en enda gång på detta forumet. Aldrig på några mässor i Sverige. Kanske i Hamm?

Det är en ödla som trivs bäst i grupp. De föder bara en kull per hona och år. Vissa referenser säger att de kan föda två ungar, men det vanligaste är nog ändå en. Alla honor i en grupp föder inte varje år. Med tanke på reproduktionstakten på under 1 per år och hona, kanske tillochmed under 0,5 sett över tid så är de inte direkt kommersiellt gångbara och priset är därefter. Att få ihop en stabil grupp kan kosta i runda slängar 50000 för djuren. Det är mycket pengar så det gäller att man har koll på vad man gör.

Man kan inte annat än älska dessa fantastiska ödlor. Hoppas att du hittar så att det tids nog kan finnas ett större utbud i Sverige.

Mvh
Magnus 

15
1
IshYaboi:
EmanuelKarl skrev:
Lägg ut en köpesannons istället.

nja tänkte på det men letar efter information i första hand och lär nog få mer av det på forumet.

15
1
IshYaboi:
Tropfrog skrev:
Jag har sett dem till salu en enda gång på detta forumet. Aldrig på några mässor i Sverige. Kanske i Hamm?

Det är en ödla som trivs bäst i grupp. De föder bara en kull per hona och år. Vissa referenser säger att de kan föda två ungar, men det vanligaste är nog ändå en. Alla honor i en grupp föder inte varje år. Med tanke på reproduktionstakten på under 1 per år och hona, kanske tillochmed under 0,5 sett över tid så är de inte direkt kommersiellt gångbara och priset är därefter. Att få ihop en stabil grupp kan kosta i runda slängar 50000 för djuren. Det är mycket pengar så det gäller att man har koll på vad man gör.

Man kan inte annat än älska dessa fantastiska ödlor. Hoppas att du hittar så att det tids nog kan finnas ett större utbud i Sverige.

Mvh
Magnus 

Kollade lite på deras hemsida med annonser och hittade fler än vad jag förväntade mig, nu är ju nästa problem att åka till tyskland lmao, blir väl värt det hoppas jag.

5486
4197
Tropfrog:
IshYaboi skrev:

Kollade lite på deras hemsida med annonser och hittade fler än vad jag förväntade mig, nu är ju nästa problem att åka till tyskland lmao, blir väl värt det hoppas jag.

Kul! Jag har en liten hobbysamling av sydafrikanska växter. Drömmer om att skapa ett biotopriktigt bioaktivt terrarium med dessa ödlor. De är ju helt fantastiska!

Har du sett dessa skötselråden?:

www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.chicagoherp.org/articles/fogel_art.pdf&ved=2ahUKEwi6vPeKx7zcAhUlJpoKHW7gDp4QFjABegQIBRAB&usg=AOvVaw38Vx5yGKhSU58l4sMn0cah

Hoppas att den länken funkar.

Mvh
Magnus 

15
1
IshYaboi:
Tropfrog skrev:

Kul! Jag har en liten hobbysamling av sydafrikanska växter. Drömmer om att skapa ett biotopriktigt bioaktivt terrarium med dessa ödlor. De är ju helt fantastiska!

Har du sett dessa skötselråden?:

www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.chicagoherp.org/articles/fogel_art.pdf&ved=2ahUKEwi6vPeKx7zcAhUlJpoKHW7gDp4QFjABegQIBRAB&usg=AOvVaw38Vx5yGKhSU58l4sMn0cah

Hoppas att den länken funkar.

Mvh
Magnus 

Nej det hade jag inte, tackar för den. du verkar veta lite mer än mig om det hela, kan man ha en hona och en hane i samma terrarium utan incidenter, eller blir det ett problem om dom parar sig för en som aldrig har hållt på med att para djur och sådant skulle ju älska att kunna få några ungar att sälja så mer personer kan få dessa underbara ödlor men kanske är för mycket om man inte har någon erfarenhet.

5486
4197
Tropfrog:
IshYaboi skrev:

Nej det hade jag inte, tackar för den. du verkar veta lite mer än mig om det hela, kan man ha en hona och en hane i samma terrarium utan incidenter, eller blir det ett problem om dom parar sig för en som aldrig har hållt på med att para djur och sådant skulle ju älska att kunna få några ungar att sälja så mer personer kan få dessa underbara ödlor men kanske är för mycket om man inte har någon erfarenhet.

Det är sociala djur som definitivt inte skall gå ensamma. Förökning är inte helt enkel så du kommer inte att riskera att mätta marknaden. Läs artikeln och bilda dig en uppfattning. Men jag skulle nog ändå själv hålla par eller en hane och två honor. Det är dock bra att ha ett extra terrarium om det visar sig bli problem.

Mvh
Magnus

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:

O.cataphractus är rätt dyra ödlor, så du får nog räkna med runt 10 tusen per ödla. Eftersom du skriver att "allt går" finns det betydligt billigare arter, (exempelvis Cordylus tropidosternum) dock ej lika snygga eller i samma storlek.

Är du intresserad av gördelödlor så finns det en bok i chimaira-serien: 
herperschoise.se/product.html/girdled-lizards?category_id=50
www.amazon.com/Girdled-Lizards-Their-Relatives-Reissig/dp/3899734378

504
396
Crippa:
Ett ungt par går under 20.000 i Hamm.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild