Heterometrus petersii med avkommor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SkHF
1041
1169
NellyNiklas:
I styvt ett år har jag haft min Heterometrus petersii. Det är mitt första spindedjur och skorpion. (Foto kan ni se här: www.terrariedjur.se/user/NellyNiklas/gallery/10329 )
Hon har varit ganska tjock en längre tid och inte varit så matglad. När jag tittade till henne i dag kan jag förstå varför.

Detta lyfter ju en hel del frågor kring reproduktion och just detta var ju väldigt oväntat. Nu har jag försökt läsa mig till vad nästa steg är.

I princip så ska jag bara hålla henne varm, fuktig och ostörd (till vår bästa förmåga), om jag har förstått allt rätt?

Men vad jag inte har lyckats läsa mig till än, är en indikation på hur länge ungarna sitter på mamman innan de hoppar av. Någon som kan bistå med  svar på detta?

Något mer jag bör tänka på eller veta nu den närmsta tiden?

Mvh
Niklas

388
460
australis66:
NellyNiklas skrev:
I styvt ett år har jag haft min Heterometrus petersii. Det är mitt första spindedjur och skorpion. (Foto kan ni se här: www.terrariedjur.se/user/NellyNiklas/gallery/10329 )
Hon har varit ganska tjock en längre tid och inte varit så matglad. När jag tittade till henne i dag kan jag förstå varför.

Detta lyfter ju en hel del frågor kring reproduktion och just detta var ju väldigt oväntat. Nu har jag försökt läsa mig till vad nästa steg är.

I princip så ska jag bara hålla henne varm, fuktig och ostörd (till vår bästa förmåga), om jag har förstått allt rätt?

Men vad jag inte har lyckats läsa mig till än, är en indikation på hur länge ungarna sitter på mamman innan de hoppar av. Någon som kan bistå med  svar på detta?

Något mer jag bör tänka på eller veta nu den närmsta tiden?

Mvh
Niklas

Du behöver inte göra allt för mycket. Rätt temp och fuktighet så klarar dom sig fint. 

Ungarna går av efter att dom ömsat, vilket brukar ta cirka en vecka. Ibland går det snabbare och ibland tar det lite längre tid. Men innan dom har ömsat behöver du inte tänka på att mata dom små. Honan kan du erbjuda mat, ge med pincett så hon inte behöver springa runt och jaga. Detta för att minska risken  att hon äter upp ungarna. 

Smått foder åt ungarna annars är det precis samma skötsel som när dom är vuxna. 

Medlem i SkHF
1041
1169
NellyNiklas:
australis66 skrev:

Du behöver inte göra allt för mycket. Rätt temp och fuktighet så klarar dom sig fint. 

Ungarna går av efter att dom ömsat, vilket brukar ta cirka en vecka. Ibland går det snabbare och ibland tar det lite längre tid. Men innan dom har ömsat behöver du inte tänka på att mata dom små. Honan kan du erbjuda mat, ge med pincett så hon inte behöver springa runt och jaga. Detta för att minska risken  att hon äter upp ungarna. 

Tack för återkopplingen australis66!

Är det nykläckta syrsor/"pin head" som gäller för de små  eller har du annat förslag? Ungarna placeras i egna behållare och kan man ha flera ungar i en och samma behållare?

Jag är väldigt tacksam för din input

Mvh
Niklas

388
460
australis66:
NellyNiklas skrev:

Tack för återkopplingen australis66!

Är det nykläckta syrsor/"pin head" som gäller för de små  eller har du annat förslag? Ungarna placeras i egna behållare och kan man ha flera ungar i en och samma behållare?

Jag är väldigt tacksam för din input

Mvh
Niklas

Nyfödda dubia, små red runners osv går också bra. Bara det är smått, dom brukar ha rätt så bra matrespons. 

Ungarna kan gå ihop. Vid öms finns det alltid risk att någon äter på den som ömsar men Heterometrus petersii är en art som går väldigt bra i grupp. 

Så lite så, roligt när det dyker upp trådar om skorpioner ;) 

196
268
NickeJ89:
australis66 skrev:

Försök erbjud honan mat så hon inte käkar upp ungarna, hände med min Hadogenes troglodytes.

Medlem i SkHF
1041
1169
NellyNiklas:
australis66 skrev:

Nyfödda dubia, små red runners osv går också bra. Bara det är smått, dom brukar ha rätt så bra matrespons. 

Ungarna kan gå ihop. Vid öms finns det alltid risk att någon äter på den som ömsar men Heterometrus petersii är en art som går väldigt bra i grupp. 

Så lite så, roligt när det dyker upp trådar om skorpioner ;) 

Nu börjar vi se fler och fler små scorplings knalla omkring på egna ben. Tänker försöka samla ihop dessa i en egen liten låda ikväll. 

388
460
australis66:
NellyNiklas skrev:

Nu börjar vi se fler och fler små scorplings knalla omkring på egna ben. Tänker försöka samla ihop dessa i en egen liten låda ikväll. 

Du får ta bilder och lägga upp också :) 

Medlem i SkHF
1041
1169
NellyNiklas:
australis66 skrev:

Du får ta bilder och lägga upp också :) 

Ska nog kunna lösas. 24 skorplings blev summan i slutändan, om jag minns rätt. Flytten gick överlag bra. Lite omständig mestadels pga terrariets utformning och korkrören däri. 

Mvh
Niklas

Medlem i SkHF
1041
1169
NellyNiklas:
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild