Terrarium storlek Leopardgecko?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

7
2
KDesign:
Fungerar det att ha ett terrarium som är 150*50*50cm till en vuxen leopargecko? 
Eller är det för stort? 

Tacksam för svar. 

163
104
Melsson:
Är inte jätteinsatt på just leopard geckos, men generellt brukar folk säga att man inte ska ha för stort terrarium då djuret kan känna sig otryggt. Själv tror jag inte riktigt på det eftersom inget terrarium är större än naturen. Däremot kan man ha flera leopard geckos i samma terrarium om terrariet är stort nog. Detta är väl lite svårare att få till och det förutsätter att alla är honor samt att det finns minst två gömställen (ett svalt och ett lite varmare) för varje djur. 

7
2
KDesign:
Inväntar svar från dom som är kunniga om just leopargecko. 

Medlem i SkHF
1072
1219
NellyNiklas:
Det finns en sektion på TD som heter "Skötselråd". Där kan du säkert få svar på dina frågor.

www.terrariedjur.se/caresheet/lizards/e_macularius

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:
Du kan aldrig få ett för stort terrarium. Argumentet om att de skulle känna sig otrygga har att göra med att man inreder med för lite gömställen eller där gömställena i sig inte är tillräckligt bra.

Inget fel med 150x50x50 med andra ord, utan kör på!

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
Det jag tycker med inte för stort terrarium är att de kan ha svårt att hitta maten. Men man kan ju alltid ha flera foderstationer eller liknande, samt som anders säger. Jag märker (iaf. med min ödla, dock en ögonfransgecko) att den lär sig vart maten är ganska snabbt. 

248
40
Yoshi123:
KDesign skrev:
Fungerar det att ha ett terrarium som är 150*50*50cm till en vuxen leopargecko? 
Eller är det för stort? 

Tacksam för svar. 

Det borde funka. Lycka till!

Medlem i SHF
49
10
Eublepharis:
Rekommenderar att hålla solitära djur ensamma oavsett storlek på terrarium.

7
2
KDesign:
Tildaceric skrev:
Rekommenderar att hålla solitära djur ensamma oavsett storlek på terrarium.

Kan bara instämma med dig :) 

Och tack till alla som svarat. 

7
2
KDesign:
NellyNiklas skrev:
Det finns en sektion på TD som heter "Skötselråd". Där kan du säkert få svar på dina frågor.

www.terrariedjur.se/caresheet/lizards/e_macularius

Har sjävlklart läst där innan tråden skapades, men stod bara minimum storlek och jag ville ju veta om det var för stort. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild