Hjälmgecko ägg

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

118
50
Berd:
Hej! Igår kväll såg jag att honan höll på att ömsa och idag när jag skulle kolla hur det var med henne så hittade jag istället ett ägg hos dem. Jag vet inte om det är befruktat eller inte. Har inte vågat ta ut ägget för att undersöka det ännu. Hon går ihop med en hane så det skulle kunna vara befruktat, även fast hanen är lite skygg och rädd för henne..
Jag vet inte vad jag ska göra med ägget, vill ju förstås att det ska kläckas om det nu är befruktat. Ska jag låta det vara kvar i terrariumet eller ska jag försöka ta ut det försiktigt och lägga det i en ”äggkläckare”?

118
50
Berd:

118
50
Berd:
Berd skrev:

Vad hände nu? Försökte lägga ut en bild på ägget men istället så ser jag bara en tom vit ruta?? Är det bara så för mig? 

118
50
Berd:
När jag tog en närmare titt på ägget i terrariumet så såg jag att det var en spricka i skalet. Jag tog ut stenen som det var fastklistrat på och lös med ficklampa. Det var tyvärr dött. :(

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:

Berd skrev:
När jag tog en närmare titt på ägget i terrariumet så såg jag att det var en spricka i skalet. Jag tog ut stenen som det var fastklistrat på och lös med ficklampa. Det var tyvärr dött. :(

Tråkigt. Kommer förhoppningsvis gå bättre nästa gång!

Jag tycker det är lättare att flytta över ägg till kläckare, där det är lättare att hålla koll på temperatur och luftfuktighet. Är äggen i föräldradjurens terrarie så riskerar man både att de råkar förstöra äggen eller att ungen blir uppäten när den väl kläcks.

Det finns dock arter där det är svårt att flytta ägg, t.ex. där äggen limmas fast.

118
50
Berd:
anders skrev:

Tråkigt. Kommer förhoppningsvis gå bättre nästa gång!

Jag tycker det är lättare att flytta över ägg till kläckare, där det är lättare att hålla koll på temperatur och luftfuktighet. Är äggen i föräldradjurens terrarie så riskerar man både att de råkar förstöra äggen eller att ungen blir uppäten när den väl kläcks.

Det finns dock arter där det är svårt att flytta ägg, t.ex. där äggen limmas fast.

Okej, tack! Ska tänka på det nästa gång. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild