Panterkameleont Sjuk

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

4
1
Gulligaflickah:
hej!
jag behöver tips ang min panterkameleont.
han är ca 1 år.
jag har haft honom i ca 8 månader, redan efter 3 månader så hade han problem med att ömsa så jag Fick hjälpa till.
nu i ca 1-2 månader så har han blivit väldigt seg, alltså han sover bara i terrariet, är inte aktiv över huvud taget, han blir lite aktiv om jag tar ut honom, han är väldigt slemmig i munnen, har typ gul/gröna slem bitar som jag hjälper honom att få ut.
hans ögon är geggiga varje morgon som jag hjälper honom att tvätta så han kan se.
han har som en knöl på huvudet som varit sen jag köpte honom.
jag vet inte hur hans aptit är, syrsorna i terrariet försvinner ju så jag antar att han äter, jag brukar Mata honom med kackerlackor med kalcium på, samt mata lite med vatten också.

hur ska jag göra?
har precis varit med i en bilolycka så pengar till veterinär är lite kämpigt med just nu, finns de något man kan köpa i djurbutik?
någpn som har något man kan få köpa? Hjäääälp

388
460
australis66:
Gulligaflickah skrev:
hej!
han är ca 1 år.
jag har haft honom i ca 8 månader, redan efter 3 månader så hade han problem med att ömsa så jag Fick hjälpa till.
nu i ca 1-2 månader så har han blivit väldigt seg, alltså han sover bara i terrariet, är inte aktiv över huvud taget, han blir lite aktiv om jag tar ut honom, han är väldigt slemmig i munnen, har typ gul/gröna slem bitar som jag hjälper honom att få ut.
hans ögon är geggiga varje morgon som jag hjälper honom att tvätta så han kan se.
jag vet inte hur hans aptit är, syrsorna i terrariet försvinner ju så jag antar att han äter, jag brukar Mata honom med kackerlackor med kalcium på, samt mata lite med vatten också.

hur ska jag göra?
har precis varit med i en bilolycka så pengar till veterinär är lite kämpigt med just nu, finns de något man kan köpa i djurbutik?

Har ingen erfarenhet alls av kameleonter men jag skriver det alla andra kommer skriva. Åk till veterinär! 

4
1
Gulligaflickah:
australis66 skrev:

Har ingen erfarenhet alls av kameleonter men jag skriver det alla andra kommer skriva. Åk till veterinär! 

Ja jag vet, men som jag skrev så är det kämpigt med pengar just nu.. har precis behövt betala självrisk på 2 bilar...
finns det några andra allternativ? 

388
460
australis66:
Gulligaflickah skrev:

Ja jag vet, men som jag skrev så är det kämpigt med pengar just nu.. har precis behövt betala självrisk på 2 bilar...
finns det några andra allternativ? 

Jag såg det. Vill inte låta bitter men är ens djur sjukt så åker man till veterinären. Se om du kan få det på faktura eller låna pengar av någon i familjen eller något.

När reptiler väl börjar visa att dom är sjuka brukar det ofta ha gått väldigt långt så jag ser absolut inga andra alternativ än att åka till veterinären. 

1253
476
leedragon:
Gulligaflickah skrev:
hej!
han är ca 1 år.

hur ska jag göra?

Det låter som  munröta eller RI, tyvärr så när de visar att de är sjuka när sjukdomen har gått långt. Du kan försöka ge till någon som har erfarenhet med de och råd. De det kan gå rätt fort nu. lycka till.

6
2
Sophiso:
veterinär, har du inte råd får du avliva. det är inte okej att låta djur gå sjuka och självdö. 

17
19
mjreptiler:
Hur ofta sprayar du den?har du någon bild på munnen?

4
1
Gulligaflickah:
Min kameleont gurkan som jag skrev i ett tidigare inlägg, att han blivit mindre aktiv samt munröta.
han hade även fått in något eller gjort sig illa i ögat som gjort att hela ögat var svullet, jag tvättade det med koksaltlösning, men idag kände jag att jag inte kan vara självisk, jag har försökt med alla slags ögon grejer för honom, för o kämpa och se om han blir bättre, men jag kan inte låta honom gå o lida bara för att jag inte vill släppa hoppet om att han kanske blir bättre.. så idag avlivades han.. veterinären sa att ögat inte skulle gått o rädda, han höll på att bli blind..
så ja.. nu är gurkan på en bättre plats där han mår bra och inte behöver lida mer...

1253
476
leedragon:
Gulligaflickah skrev:
Min kameleont gurkan som jag skrev i ett tidigare inlägg, att han blivit mindre aktiv samt munröta.
han hade även fått in något eller gjort sig illa i ögat som gjort att hela ögat var svullet, jag tvättade det med koksaltlösning, men idag kände jag att jag inte kan vara självisk, jag har försökt med alla slags ögon grejer för honom, för o kämpa och se om han blir bättre, men jag kan inte låta honom gå o lida bara för att jag inte vill släppa hoppet om att han kanske blir bättre.. så idag avlivades han.. veterinären sa att ögat inte skulle gått o rädda, han höll på att bli blind..
så ja.. nu är gurkan på en bättre plats där han mår bra och inte behöver lida mer...

shit happen s ibland, men kameleonter är det extra knepigt då de visar att de mår illa när det har redan gått förlångt. ledsen för din fölust.

4
1
Gulligaflickah:
leedragon skrev:

shit happen s ibland, men kameleonter är det extra knepigt då de visar att de mår illa när det har redan gått förlångt. ledsen för din fölust.

Jo jag vet.. försökte med allt för att han skulle må bättre, ville inte ge upp hoppet, men ville inte att han skulle lida.. det har tagit så hårt på mig.. han va mitt allt, min lilla bebis.. min bästa vän..
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild