Sand till ödlor etc.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

143
241
Greven78:
Hej. Har nu hört från flera nyblivna reptilägare att de blivit rekommenderade att ha sand i botten till skäggagam, dabbagam samt landsköldpadda. Jag förstår inte detta. Inga av dessa djur lever i sandöken. Sten eller stelnad lera (typ svensk jord) är vad som är mest naturligt. Är detta ett försäljningsknep för att kunna sälja sand? Billigare att ta jord utifrån samt även sten. Är det bara jag som tycker sand är käpprätt åt helvete åt dessa djur eller är jag ute o reser? Mvh Greven.

Medlem i DHF
1083
778
Westman:

Greven78 skrev:
Hej. Har nu hört från flera nyblivna reptilägare att de blivit rekommenderade att ha sand i botten till skäggagam, dabbagam samt landsköldpadda. Jag förstår inte detta. Inga av dessa djur lever i sandöken. Sten eller stelnad lera (typ svensk jord) är vad som är mest naturligt. Är detta ett försäljningsknep för att kunna sälja sand? Billigare att ta jord utifrån samt även sten. Är det bara jag som tycker sand är käpprätt åt helvete åt dessa djur eller är jag ute o reser? Mvh Greven.

Nej då du är inte ensam

Medlem i SkHF
1072
1219
NellyNiklas:
För att det är "estetiskt tilltalande", enkelt samt att sand rent generellt har blivit en form av "norm/standard" ?

Samt, vem orkar göra lite djupare research med all den informationstillgången som finns när man enkelt kan googla "skäggaram terrarium" och klicka på "bilder"?

www.google.se/search?client=ms-android-samsung&biw=360&bih=325&tbm=isch&sa=1&ei=VZJEW_flJOP-6ATK-rDQAw&q=skäggagam+terrarium&oq=skäggagam+te&gs_l=mobile-gws-wiz-img.1.0.0l2j0i30j0i8i30j0i24.3877.4441..5202...1....185.546.1j3......0....1.......5..35i39j0i67._0sv4vGkgt0

(Edit: Jag hoppas min sarkasm lyser igenom här)

När man istället bör... nej, jag tycker det ska vara ett krav, SKALL, gräva djupare bland informationen. Jag brukar börja titta på denna typen av sidor: 
www.wildherps.com/species/P.vitticeps.html

Niklas
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild