Tung andning.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

88
10
1603:

Hej!

Min majssnok 1.0  verkar ha börjat andas tyngre, och min första reaktion var förkyldning.
Dock har inte temperaturen i terrariet förändrats.

Min andra tanke var att det var dammigt och därför svårt att andas, så jag har fuktat åt honom, men han har aldrig haft detta problemet innan.

Jag fick ringa till blå stjärnan Djursjukhus men det fanns inga tider förens på onsdag och just nu jobbade ingen tropikexpert.

Har någon något tipps om vad jag bör göra eller vad detta kan vara?
Förövrigt är han inne i öms och har någ bara 2-3 dagar kvar tills det är borta.

142
5
JulefridHosOnkel:

Hur hög luftfuktighet har du i terrariet? Och hur ofta fuktar du?

88
10
1603:

Eftersom att det är en majs så krävs ju ingen hög luftfuktighet, så brukar fukta ca en gång i veckan max. Men har testat nu att spraya lite mer. Får se om det hjälper!
Ska även byta till en starkare lampa så att han får mer värme.

1685
794
fluffis:

Hej!

Det låter inte trevligt med tung andning. Jag har inte varit med om detta själv men om det nu skulle visa sig att han har en infektion så rekommenderar jag att du kollar så att det inte finns drag i terrariet och ge honom tillgång till lite extra värme. Är det dammigt? I så fall känns det som om det är dags att byta bottensubstrat. Om du inte redan har det så fixa en fuktlåda. Eller två, en som är lite varmare och en som är mellanvarm. Spraya inte vatten direkt på ormen för då kan det bli temperaturskillnader som inte är bra för infektionen.

88
10
1603:

Bör jag köra med tidningspapper ett tag? Har ju vanlig reptilbark och den kan ju damma, men har som sagt aldrig haft prolem med det tidigare.

Ja, lite extra värme ska jag allt ge honom.

Tack för tipsen! 

1685
794
fluffis:

Jag hade nog låtit ormen vara ifred, speciellt om han ska ömsa.

Jag har också haft reptilbark tidigare och som du säger så tyckte jag inte det dammade så att det yrde. Däremot låg det en massa damm i bottnen på burken som var svårt att få bort, därför bytte jag till alspån :)

88
10
1603:

Ja precis, ska låta honom vara umger öms :)

Tack! Ska kolla på direkten vart jag kan hitta alspån! Vart hittade du ditt?

1685
794
fluffis:

Du behöver inte ha alspån bara för att jag har det men det är ju upp till dig :) Men som sagt, jag tyckte att reptilbarken var svår att rengöra/få upp. Alspån köper jag i stora säckar/påsar på 80 l hos djurmagazinet. Det finns mindre påsar också. Hur är det med ormen nu?

63
0
bubbelrollerboy:

pwss.se kolla där väldigt bra sida

88
10
1603:

Känns som att han andas lättare nu, och har inte ens bytt lampa än. Men skall ändå hålla ett extra öga på honom tills han är som vanligt igen. 
Om inte annat får jag ju åka in med honom, inte mer med det :)

Tack! Ska kolla in den :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild