Info om terrariebygge!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

23
7
asjohem:
Bygger ett terrarium åt 1-2 halsbandsleguaner, och behöver lite hjälp om att gå till väga med vissa saker.

1. Belysning

En halsbandsleguan måste ha UVB och vad jag läst så ett Repti Glo 10?
Dock står det att det är optimalt till 50cm, inuti terrariet kommer det vara 70cm, hur löser jag det?

Sedan är UVA bra för mående, färger, aptit mm vad jag läst, vart hittar jag ett UVA rör?

Kan man köpa en armatur från tex biltema och använda? Bara göra hål i plasten som skyddar rören och sätta nät istället?

2. Värme

Det står så olika på olika skötselråd, en del säger rumstemperatur i kalla delen, andra runt 28c. I varma delen då? Solplats typ 43c enligt skötselrådet här. Så vad är mer "rätt"? Är ju faktiskt ganska stor skillnad på rumstemp och 28c grader egentligen. Behöver jag värmematta tex

3. Bakgrund

Ska såklart bygga en bakgrund, och har försökt läsa mig runt men alla har så olika sätt. Har byggt en gång med frigolit och lade ett lager betong, men det blev inte bra efter den dagen ödlan jag hade då började klättra på det.

Tänkte använda mig av frigolit, fogskum och träskivor till hyllplan. Hade gärna testat med bara fogskum men det går åt för mycket tror jag.

Men med denna blandning, vad täcker jag det med? Vad målar jag med? För att det ska hålla och tåla fukt, trots att det kommer vara torrt i terrariet.

4. Fuktsäkra

Bygger terrariet i konstruktionsplywood, 12mm. Och det kommer vara torrt klimat.
Vad ska ja fuktsäkra med? 

Det var nog alla frågor denna gång xD

Tack på förhand!

23
7
asjohem:
Bakgrundsbygge: Läst massor om husfix, typ ett lager tjockt och sedan ett lager tunnare. Ska det räcka för att det bakgrunden ska hålla ifall dom klättrar? Vad målar man torkat husfix med för färg som inte är giftigt för reptilerna? Sett att man kan blanda i något pulver i husfixet för att få färg man vill ha men vad? Jag förmodligen ha grått som sten, alternativt mer rödbrunt.
Ska ja dra husfix över fogskummet med?

Och vilken typ av husfix? Finns massa olika, dom som släpper igenom fukt, dom som inte gör det. Någon som kan länka efter en bra från biltema, jula, byggmax, jem&fix ?

118
50
Berd:
Värme: Tycker du ska köra på rumstemperatur på den svala sidan. Dom kan ju fortfarande värma sig på den varma sidan. Onödigt att ha för varmt på svala sidan, om dom inte har någonstans att kyla sig ordentligt så är risken att dom blir stressade. Det är min tanke. Lycka till! :)

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:
Repti glo är inga bra lampor, och deras effekt avtar snabbt med tiden så du kommer behöva byta flera gånger per år.

För UVB bör du ha en s.k. HID-lampa. En HID-lampa behöver även en ballast för att fungera, så det smidigaste är att köpa ett helt paket, t.ex. något av dessa: www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/hid-paket/

Jag har 90 högt i mitt terrarie och har satt lampan inuti för att få den närmare. Annars går det alltid att bygga upp med stockar och annat för att ödlorna ska komma närmare lampan.

23
7
asjohem:
anders skrev:
Repti glo är inga bra lampor, och deras effekt avtar snabbt med tiden så du kommer behöva byta flera gånger per år.

För UVB bör du ha en s.k. HID-lampa. En HID-lampa behöver även en ballast för att fungera, så det smidigaste är att köpa ett helt paket, t.ex. något av dessa: www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/hid-paket/

Jag har 90 högt i mitt terrarie och har satt lampan inuti för att få den närmare. Annars går det alltid att bygga upp med stockar och annat för att ödlorna ska komma närmare lampan.

Absolut kan man höja upp marken mm med grenar/stenar mm. Men ska man inte ha lysrör så det täcker upp det mesta av terrariet så dom alltid får UVB? Eller räcker de med typ vid solplatsen? 

23
7
asjohem:
Berd skrev:
Värme: Tycker du ska köra på rumstemperatur på den svala sidan. Dom kan ju fortfarande värma sig på den varma sidan. Onödigt att ha för varmt på svala sidan, om dom inte har någonstans att kyla sig ordentligt så är risken att dom blir stressade. Det är min tanke. Lycka till! :)

Då kör jag på rumstemperatur i kalla delen, men varma delen då? Hittar ingen info om det alls, eller ska det bli vad det blir bara solplatsen är runt 43 grader?

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:

asjohem skrev:

Absolut kan man höja upp marken mm med grenar/stenar mm. Men ska man inte ha lysrör så det täcker upp det mesta av terrariet så dom alltid får UVB? Eller räcker de med typ vid solplatsen? 

Det räcker med det under solplatsen. Det är ändå där de kommer att sitta när de vill ha värme och ljus. 

Jag använder ingen värmematta, men har det rätt så varmt i min lägenhet. Det viktiga är dock att man får ett temperaturgradient (en kallare och varmare sida) så kan ödlan själv förflytta sig efter vilken temperatur den vill ha.

Att göra avsatser med träskivor som du sätter fast och sedan kör fogskum eller annat så tror jag kan vara vettigt. Det är annars svårt att få det stabilt utan att det väger en massa. 

Vad du bör använda för att fuktsäkra och bygga bakgrunden kan säkert andra hjälpa dig med. Kika gärna in följande:
www.terrariedjur.se/forum/thread/2476

Jag bifogar även en bild på hur det ser ut hos mina halsbandsleguaner just nu. Det jag vill fixa är dock en bakgrund med avsatser så att det finns lite mer för dem att klättra på.

23
7
asjohem:
anders skrev:

Det räcker med det under solplatsen. Det är ändå där de kommer att sitta när de vill ha värme och ljus. 

Jag använder ingen värmematta, men har det rätt så varmt i min lägenhet. Det viktiga är dock att man får ett temperaturgradient (en kallare och varmare sida) så kan ödlan själv förflytta sig efter vilken temperatur den vill ha.

Att göra avsatser med träskivor som du sätter fast och sedan kör fogskum eller annat så tror jag kan vara vettigt. Det är annars svårt att få det stabilt utan att det väger en massa. 

Vad du bör använda för att fuktsäkra och bygga bakgrunden kan säkert andra hjälpa dig med. Kika gärna in följande:
www.terrariedjur.se/forum/thread/2476

Jag bifogar även en bild på hur det ser ut hos mina halsbandsleguaner just nu. Det jag vill fixa är dock en bakgrund med avsatser så att det finns lite mer för dem att klättra på.

Okej då blir det bara vid solplatsen, underlättar mina funderingar en hel del :)
Terrariet kommer bli 1.6m långt så de blir garanterat en kall och en varm del. Kommer köra ett lysrör i taket enbart för ljusets skull, 1-2 värmelampor/UV.

Vad kör du med för bottenmaterial och något jag läst hos andra är att dom ska ha ganska mycket för dom gillar att gräva?

Tack för tips och bilden! :)

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:
asjohem skrev:

Okej då blir det bara vid solplatsen, underlättar mina funderingar en hel del :)
Terrariet kommer bli 1.6m långt så de blir garanterat en kall och en varm del. Kommer köra ett lysrör i taket enbart för ljusets skull, 1-2 värmelampor/UV.

Vad kör du med för bottenmaterial och något jag läst hos andra är att dom ska ha ganska mycket för dom gillar att gräva?

Tack för tips och bilden! :)

Dom gillar helt klart att gräva. Jag har försökt lägga tegelpannor längst fram för att motverka att de gräver sand upp i glasskenorna så det gnisslar när man öppnar. Det tog väl någon dag innan de pannorna var täckta av sand med...

Jag kör en blandning av torv och sandlådesand. 

23
7
asjohem:
anders skrev:

Dom gillar helt klart att gräva. Jag har försökt lägga tegelpannor längst fram för att motverka att de gräver sand upp i glasskenorna så det gnisslar när man öppnar. Det tog väl någon dag innan de pannorna var täckta av sand med...

Jag kör en blandning av torv och sandlådesand. 

Blandar du själv? Jag kollade på färdigblandad sand och torv från trixie men de står att det är för delvis eller väldigt fuktiga terrarium, för mycket torv i det då?

Hur ofta matar du?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild