Ödla till 160x48cm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

23
7
asjohem:
Tjena!

Bygger ett terrarie nu som ska passa ihop med en ikea malm byrå, och har lite dilemma om vad för ödla man ska ha. Vill gärna ha minst ett par i lådan. Höjden på terrariet kommer jag anpassa efter dom individer jag ska ha i, dock vill jag inte övergå 100cm i höjd, helst lägre.

Har kollat på leopardgecko som jag, enligt jordbruksverket, borde kunna ha 3-4st. Även kollat på halsbandsleguan som ja borde kunna ha 2st.

Det jag är ute efter är att det ska vara relativt lätt att sköta, starka färger och hanterbar, och jag vet vad det innebär med att "hantera" en reptil. Ökenklimat är ett plus. Har en känsla av att det blir någon av dom ovan men man har inte koll på alla olika så frågar om alternativ :)

Jag har tidigare haft leopardgeckos, vattenagamer, grön leugan, stäppvaran, majsormar, regnågsboa. Så helt bakom flötet är jag inte.

Oerhört tacksam för tips!

23
7
asjohem:
Kollat väldigt mycket nu på halsbandsleguan, och jag undrar vad skillnaden är på västlig och östlig?
Hur högt terrarium borde dom ha? Värme? I skötselråd ska de va ca 43grader på solplatsen och kalla sidan rumstemperatur, kan det stämma? Värmematta?

Bottenmaterial?

Sen har jag sett att de finns dom som är ganska dassiga och dom som har väldigt klara färger, är det som med leopardgeckos med olika morpher eller vad beror det på? Färgskillnad på honor och hanar vet jag.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild