Bygga eget regnsystem

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

23
7
asjohem:
Tjena!

Håller på med ett terrariebygge för en Jemenkameleont. Och tänkte på det här med regnsystem, känns som ganska mycket pengar faktiskt för något så enkelt egentligen.

Då jag jobbar på en bilskrot så funderade jag lite och varför inte ta ett spolarvätskesystem?

Du behöver:
Spolarvätskebehållare
Spolarpump (Beror på behållaren om den är byggd för en eller två pumpar)
Spolarmunstycken (Jag tänkter köra 4st, ta från lite nyare Volvo tex för att få dom som är mer "regn" än stråle)
Slang
Ett par T-kors
En AC adapter 230v-12v
Sekundtimer för automatiskt dusch, alternativt en brytare för att manuellt duscha terrariet

Tänk på att spola igenom riktigt ordentligt, gärna med någon rengöring och sedan ordentligt med vatten, har ju ändå gått spolarvätska igenom.

Pris:
Behållare+pump+munstycken+slang+t-kors borde hamna på ca 280kr.
Man har väldigt ofta nån gammal elektronik hemma som inte används med 12v adapter

GLÖM INTE klippa av kabeln till pumpen när du plockar bort det, så du har kontakt och kabelstump till pumpen att skarva in dig på.

Vill man ha mer så ta gärna en behållare för två pumpar så är det väldigt enkelt att bygga vidare på detta system sedan. 

Sjävklart kanske detta väsnas lite mer, men slå in pumpen med behållare i någon isolering, göm det i ett skåp. Det finns många alternativ att få tyst på det.

Hoppas detta kan va intresse för någon iaf.

(Bilder lär komma när jag byggt färdigt mitt terrarium)

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Är en hel del som prövat bygga sånna här system med varierande resultat så ska bli intressant att se hur det funkar för dig 

23
7
asjohem:
tenebrosa skrev:
Är en hel del som prövat bygga sånna här system med varierande resultat så ska bli intressant att se hur det funkar för dig 

Och jag som trodde jag var extra smart här, aldrig sett de förut :)
Har du något exempel på hur det kan ha blivit ett dåligt resultat? Jag har ju inte testat själv än men det är ju ett enkelt system som borde fungera väldigt lätt.

5476
4193
Tropfrog:
Det kanske inte passar mig och inte alla. Men det borde gå att lösa om pumpen ger rätt tryck och flöde.

Jag skulle ändå rekommendera att använda därför avsedda slangar, kopplingar och dysor. Det blir högt tryck i slangarna och läckage är inte kul. Dysor avsedda för terrarium har väldigt bred utstrålarvinkel och väldigt fin dimma.

Men det finns absolut några kronor att spara på pumpen. Ett annat alternativ är någon av de där kinesiska e-handels plattformarna. Där går det att hitta billiga pumpar som är gjorda för ändamålet. Om man inte har 12v adapter och skrotpump så blir det nog nästan billigare också.

Mvh
Magnus 

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
asjohem skrev:

Och jag som trodde jag var extra smart här, aldrig sett de förut :)
Har du något exempel på hur det kan ha blivit ett dåligt resultat? Jag har ju inte testat själv än men det är ju ett enkelt system som borde fungera väldigt lätt.

Är väl just flöde och tryck som varit för klent 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild