Div nät frågor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

297
15
shad0w88:
Hej
Har funderat på SD nät i något år.
Men är osäker pga några saker.

1 hur lång blir en SD ?
2 Kan man se på något sätt att det är sd o inte vanlig tex på juvenil? 

Anl till fråga nr2 är för jag inte vill ha en 7m orm hemma och känner inte för att riskera att få fel som man sen måste göra av med pga längd  
Vill ha en polare i många år :) 
Tacksam för bra svar :)

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

shad0w88 skrev:
Hej
Har funderat på SD nät i något år.
Men är osäker pga några saker.

1 hur lång blir en SD ?
2 Kan man se på något sätt att det är sd o inte vanlig tex på juvenil? 

Anl till fråga nr2 är för jag inte vill ha en 7m orm hemma och känner inte för att riskera att få fel som man sen måste göra av med pga längd  
Vill ha en polare i många år :) 
Tacksam för bra svar :)

1. Superdvärg är endast ett samlingsnamn för mindre lokaliteter av nätpytons så svårt att svara på :) Det är ju flera faktorer som spelar in! Inte minst hur du matar den. Men säg mellan 150 och 300 cm för en "SD". Finns ju flertalet olika lokaliteter och utseendet skiljer mellan dom alla, såklart :)

2. Både ja och nej :) Men köper du av en seriös uppfödare som sysslar med rena lokalitetsdjur och inte massa korsningar och färgvarianter blir du ju inte lurad. Men ofta skiljer mönstret sig en hel del från dom större, inte alltid men ofta :) En SD-juvenil är såklart mycket mycket mindre vid kläckning än en mainland så man kan ju se på storleken också, även i ung ålder. Så leta inte efter det billigaste djuret, det brukar vara en anledning att djuren slumpas iväg, enligt min erfarenhet iaf. Vänd dig till någon seriös som sysslar med olika lokalitetsdjur, då vet du exakt vad du får. Mycket viktigt att kolla föräldradjurens storlek också!!!

Det är väldigt enkelt att benämna en Nätpyton som superdvärg eller dvärg i annonserna, trots att det i flera fall knappast kan räknas som en mindre variant! Ett försäljningsknep givetvis... Så se upp lite vilka gener djuret har :)

Medlem i GHF
100
204
Daniel81:
Så här anger UK Exotics ungefärliga storlekar för de vanligaste lokaliteterna. Måtten är angivna i fot. 1 fot är ca 30 cm.

"The Super Dwarf Localities : 

Kalatoa: 5-7’ with some pure females still attaining 9’ 

Madu: 6-10’

Kayuadi: 7-10’ (with some females getting larger - so really more bordering on Dwarf sizes)

The most common dwarf localities accessible to the hobby are : 

Kayuadi 7-10ft ( also listed under Super Dwarf as this locale overlaps both groups)

Jampea 8-16ft

Selayer 8-13ft (where Genetic Stripe originated)

Yellow Heads 10-14ft"

297
15
shad0w88:
Tack för bra svar av er

5
1
Yazzen:
shad0w88 skrev:
Tack för bra svar av er

Mina adulta sd är runt 2.5-3m. Men tänk på att det är inga glada ormar :).  
Dom har ett ganska hett temperament o extrem matrespons 

297
15
shad0w88:
Yazzen skrev:

Mina adulta sd är runt 2.5-3m. Men tänk på att det är inga glada ormar :).  
Dom har ett ganska hett temperament o extrem matrespons 

Är sånt jag tycker om ;) 
Ska va lite fart och fläkt i dom :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild