Beställa djur från utomlands?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

309
38
reptilicus_:
Någon annan som hittat denna sida? reptileshop.online
Står att dem levererar djur till Sverige men kan det bli krångligt att ta in det genom den svenska tullen?
Och är det riskabelt att beställa djur på detta viset?

Medlem i SkHF
1043
1176
NellyNiklas:
www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hotadeartercites/importochexportmellaneuochandralander.4.7caa00cc126738ac4e880002334.html

Beror väl mycket på typen av djur, hur djuret är CITES-klassat samt från vilket land? (Inom eller utaför EU).

Ska jag köpa ett djur vill jag gärna inspektera djuret först, precis som med gurkan på vilken annan butik som helst. 

Har du letat om ditt önskade djur finns på närmare ort?
/Niklas

309
38
reptilicus_:
Tydligen skickas de från Polen.
Jag har inga planera på att beställa något, men undrar om någon här har erfarenhet att beställa djur från denna sida - eller utolands - överlag.

283
366
Cartaq:
Känner en person som har beställt mycket spindlar genom Polen och det skickas genom posten som paket bara. jag frågade hur det går till på vinterhalvåret då förpackningarna kan stå i en kall terminal länge innan de omlastas till destination. tydligen så kör man med heatpack i lådan och alla paket har kommit fram hela och rena. 

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:

Cartaq skrev:
Känner en person som har beställt mycket spindlar genom Polen och det skickas genom posten som paket bara. jag frågade hur det går till på vinterhalvåret då förpackningarna kan stå i en kall terminal länge innan de omlastas till destination. tydligen så kör man med heatpack i lådan och alla paket har kommit fram hela och rena. 

Fast nu är det en jäkla skillnad på att skicka spindlar och en reptil.

Sen skickar de flesta, i alla fall de seriösa försäljarna, ingenting på vintern. Utan de väntar tills de är minst 5 grader utomhus innan de skickar igen, och skickar då med en heatpack. Ingen skickar när det är under nollan.

En reptil kan/får man inte skicka med posten på så sätt.
De skulle stressas ihjäl av att fraktas på så sätt, och troligtvis skulle många av djuren dö.

Firman i fåga här skickar inte med vanliga posten som jag förstått utan kör ut djuren på egen hand.

283
366
Cartaq:
Flyers90 skrev:

Fast nu är det en jäkla skillnad på att skicka spindlar och en reptil.

Sen skickar de flesta, i alla fall de seriösa försäljarna, ingenting på vintern. Utan de väntar tills de är minst 5 grader utomhus innan de skickar igen, och skickar då med en heatpack. Ingen skickar när det är under nollan.

En reptil kan/får man inte skicka med posten på så sätt.
De skulle stressas ihjäl av att fraktas på så sätt, och troligtvis skulle många av djuren dö.

Firman i fåga här skickar inte med vanliga posten som jag förstått utan kör ut djuren på egen hand.

Nu vet jag inte vad du har fått reptiler ifrån, jag berättar det jag vet gällande spindlar från Polen och har inte nämnt något annat, som även tydligt framgår. Sen så anser jag inte att det är särskilt seriöst att skicka varken spindlar eller annat med posten, just pga hanteringen och skulle definitivt inte skicka ett djur på detta sättet även om det var +5 grader.  

5390
4130
Tropfrog:
Diskussionen om att skicka djur med post blir överflödig. Näringsidkaren som diskuteras skickar inte med post.

Jag känner själv att jag gärna vill se ett djur innan jag köper. Sen köper jag helst ifrån uppfödare. Så för mig så går online handel av djur bort.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild