Jag håller på och snickrar ihop en bur till vår skäggis. Buren ska fungera som tillfällig vistelseplats när vi städar i terrariumet, byter bottenmaterial osv, men ev också att ha ute en riktigt varm och solig dag.
Är det ok att ha galvaniserat hönsnät runt buren? Jag har hört vissa säga att det kan förgifta djuret, iaf om de slickar på det. Tex hittar jag en artikel om att fåglar blir zinkförgiftade när deras mat kommer i kontakt med zinkbehandlade grejer (
fagelhobby.nu/lasvart/halsa-och-sjukdom/zinkforgiftning-ett-allvarligt-problem-for-burfaglar/). Samtidigt säljs det galvade nät med det specifika användningsområdet "bygge av djurburar" i beskrivningen av produkten (se tex Granngården
www.granngarden.se/svetsat-putsnat-galvaniserat-5-m/p/1167005).
Jag blir förvirrad och vill verkligen inte göra fel så vår ödla blir sjuk!
Om bilden:Ja, gångjärnen på luckan sitter galet - hjärnan slutade samarbeta... ska vända på luckan så den öppnas i sidled i stället, just nu är det hemskt svårt att nå ner i buren när man har luckan öppen. ;) Det vita i botten är bakstycket på en Ikeabokhylla (Billys?). Någon sorts plast. Ovanpå det ska vi lägga balkongmatta eller vad det heter, så hon slipper halka runt på glatt plast. Detta är som sagt en bur för högst en timmes vistelse per gång, så något jättelyxigt blir det inte. Jag har lite kvar av det vita bokhyllebakstycket, som jag kommer lägga på "taket" så det bildas en hörna med skugga i buren, om man nu har den ute i solen. Hela buren är rätt stor, om jag minns rätt är den 70x90 cm och åtminstone 50 cm hög. Byggd av något jag tror kallas ströar eller något liknande, det är de där små pinnarna som ligger mellan planken på brädgården, som distanser mellan brädorna.