Få skjutdörrar ljudlösa?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

64
41
Hymenopus:
Mina djur störs mycket av ljudet av skjutdörrar som öppnas och stängs. Till exempel skräms de upp av ljudet när jag ska öppna för att mata dem, vilket inte är särskilt bra.

Kan någon komma på något sätt att dämpa ljudet?
Jag antar att man får lägga något tunt material i listen som glaset kan glida lättare över, men vet inte riktigt vad det skulle vara.

Har ni samma problem?

Medlem i SHF
49
10
Eublepharis:
Man kan lägga en lång gummirand i skårorna som gör att glaset glider över lätt och ljudfritt

108
19
Lindstrom:
Tildaceric skrev:
Man kan lägga en lång gummirand i skårorna som gör att glaset glider över lätt och ljudfritt

Blir det inte trögt då? alltså att dra glas på gummi? 

16
16
toxicmolecules:
Plastskena inte gummi :)

64
41
Hymenopus:
Ekans skrev:
Plastskena inte gummi :)

Skenan är redan i plast, det hjälper inte.

283
366
Cartaq:
Testa att smörja skenan med olja, ex olivolja som ej är skadligt för djuret och se om det hjälper

2966
1648
Hoggaforfan:
Stearin funkar

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Som Hoggaforfan redan var inne på, ta och tänd ett stearinljus, tänd det och droppa ner det i skenan sen. Då blir det tyst.

16
16
toxicmolecules:
Hymenopus skrev:

Skenan är redan i plast, det hjälper inte.

Finns insatser till spåren i plast . Alltså blir det 1.ruta2.plastskena3.plast skjutlist = plast mot plast

Medlem i SHF
49
10
Eublepharis:
Lindstrom skrev:

Blir det inte trögt då? alltså att dra glas på gummi? 

Nej nej, jag har gummi i ett av terrarierna glider lika lätt som om de inte skulle vara nått där. Ofta när man har sand i terrariumet och djuret skvätter en del sand brukar de ofta hamna sand i skårorna vilket medför ett förskräckligt ljud samt att terrariet ”vibrerar” när man ska skjuta upp dörrarna. Då brukar jag ha gummi i.
Det finns kanske olika typer av gummiremsor? Men mitt glider mjukt och ljudlöst:)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild