Noa vill hälsa på...

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

321
444
Daniel_S:
Hoppas de som fått oväntat besök haft en rejäl laddning gevalia hemma att bjuda på....

www.expressen.se/kvallsposten/stor-insats-mot-olaglig-reptilhandel-i-syd/

97
93
knotan:
Tråkigt för hobbyn sånt här ...

117
99
Lancehead:
Hade det inte funnits en marknad hade den illegala handeln inte funnits. Det här är personer som annonserar på bl.a. Terrariedjur.se.

97
93
knotan:
Lancehead skrev:
Hade det inte funnits en marknad hade den illegala handeln inte funnits. Det här är personer som annonserar på bl.a. Terrariedjur.se.

Så är det väl tyvärr. Tillgång och efterfrågan. 
Har dock lite försvårt att förstå efterfrågan då det ju tillgången till legala djur är näst intill obegränsad. Visst finns det några arter som inte föds upp i någon större utsträckning och där mycket av utbudet är viltfångat. Tyvärr är det ju ganska enkelt att importera dessa djur ”lagligt” till Sverige, eftersom det inte krävs något pappersarbete så länge djuren tas via ett EU-land (dit importen är tillåten). Därför behövs dessa djur inte smugglas in i Sverige. När det gäller CITES-djur där papper är nödvändigt (speciellt när det gäller A-listade djur) så har jag väldigt svårt att förstå varför någon skulle våga sig på att köpa djur utan papper. Straffen för att smuggla A-listade djur är också relativt kännbara.

321
444
Daniel_S:
Diskuteras på flashback för den som är intresserad.

www.flashback.org/t2950511

378
340
Silvetaz:
Daniel_S skrev:
Diskuteras på flashback för den som är intresserad.

www.flashback.org/t2950511

Läst igenom FB tråden, nu ska jag sätta mig i ett hörn, gunga frenetiskt fram och tillbaka samt gråta en skvätt.

Det jag förundras över i historien är att det inte innebär någon form av straff för själva smugglingen. Är inte Australien extremt hårda med utförelseregler?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild