Lindstrom skrev:
Nu är det så här att jag ska precis börja planera för min första stäppvaran. Då från första gången jag började med reptiler så har jag alltid velat haft en stäppvaran just för att jag har varit sånt dinosaurie freak sen barnet så den arten har alltid varit enormt intresse för mig! :) men har aldrig haft tiden eller utrymmet innan. (Men bor i hus nu) Men har börjat konstruerat ett terrarium nu på 480cm brett, 120cm djupt och 2m högt. Så då har jag tänkt mig stora stockar och lite hyllor som står utåt. Tror du att dom kommer att utnyttja den höjden? Har nämligen aldrig sätt ett så högt till just stäppvaran. För vill att dom ska kunna vara delvis aktiva så att de får bra hälsa mm. Sen blir det en damm på Ja ungefär kanske 1m x 1m med en slang ut med kran ifrån terrariumet så att jag kan tömma vattnet och sedan fylla på med nytt och göra rent det lätt, just för att det ska bli så simpelt och bra som möjligt. Men tänkte kika med er, tror ni att detta kan blir bra? Sen tänkte jag börja med en dubia odling inom snar framtid. Detta stäppvaran köp är tänkt om ungefär kanske 8mån till 1,5år :)
Skriv gärna ifall du har några bra förslag/rekommendationer till detta projekt :)
En sak till, har även hört/läst ifrån vissa sidor att dom uppskattar sällskap av en annan stäppvaran? Jag själv har haft svårt att tro det eftersom dom har sin "reptilhjärna" Överlevnad och instinkter" men måste fråga ifall det stämmer för då vill jag ju isf ha 2st ifall dom mår bättre av sällskap.
Och tycker ni isf att detta mått fortfarande håller för dom?
En sak till, bottensubstraktet tänkte jag mig mellan 40-50cm djupt(sand och jord) Men har inte hittat så mycket just på de ifall dom tycker om att gräva djupt i naturen eller ifall dom gräver enbart för att svalka av sig/komma åt fuktigheten.
Det var allt för mig och mina sista frågor om denna art! :)
Sitter på jobbet så det kanske blir lite rörigt o svepande svar här...
Enda jag kan anse om måtten är att jag hade gjort den djupare, ca 2m för att inte få en så långsmal bur o ge mer markyta.
Vad gäller höjden på 2m så tycker jag det är alldeles utmärkt.
Ödlan i sig kanske inte bryr sig speciellt mycket om det är 1,5 högt eller 2 meter, men det kommer underlätta för DIG.
Integrera med störa ödlor på där stress o aggression hos djuret hålls på en låg går ut på att kunna gå in i buren så att djuret kan komma till dig o inte plocka ut det.
Det bygger förtroende.
I övrigt så verkar det vara helt ok.
Desto djupare substrat du kan erbjuda ju bättre är det. Dom gillar att gräva o ju större ödlan blir desto större hålor kommer att grävas.
Detta är intelligenta djur, så det där med överlevnad o instinkter håller inte riktigt. Dom kräver utmaningar o stimulans för ett välmående sinne.
Vad gäller att hålla dom parvis råder det delade meningar om.
Dom kan absolut tolerera varandra o det är många som hållt dom parvis med gott resultat, men samtidigt finns risken att dom en vacker dag flyger på varandra.
OM de ska hållas som par så är det i min mening viktigt med stora ytor, visuella barriärer o gott om olika gömställer o solplatser.