Klassdjur?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
4
ines:
Hej! Min klass vill jättegärna ha ett klassdjur. Vi har tänkt på en orm, mer specifikt en kalifornisk kungssnok. Jag bara undrar om detta kanske ens är en bra idé? Jag och min kompis har erfarenhet av reptiler, men läraren vet inget om dem. En annan fråga är också när man ska mata en kungssnok? Vi kan vara på skolan senast 18:00 och inte senare. Den kaliforniska kungssnoken är ju nattaktiv och då kanske det är fel att mata den så tidigt?

Medlem i SHF
49
10
Eublepharis:
Klassdjur? Förstår inte riktigt ska ni ha en snok i eran klass? 

354
269
Animallover_1984:
Hej!

Jag tycker inte att klassdjur är en bra idé överhuvudtaget, oavsett djur. Det känns som en väldigt stor risk att djuret kommer bli "bortglömt". Vem ska ta hand om djuret (ormen i det här fallet) när ni med reptilvana slutar skolan? Vem ska ta hand om den under helger/lov osv.? En orm lever länge -  är det 100% säkert att den kommer kunna få bra skötsel under hela sin levnadstid? Vem ska stå för kostnader ex. foder, veterinärbesök osv.? Antar dessutom att det är en hel del ljud/"spring" osv. i klassrummet, gissar att en orm kan bli störd av alla vibrationer osv. (men det får någon annan mer insatt i ormar svara på). 

Mvh/Animallover_1984

Medlem i SHF
130
63
Majste:
ines skrev:
Hej! Min klass vill jättegärna ha ett klassdjur. Vi har tänkt på en orm, mer specifikt en kalifornisk kungssnok. Jag bara undrar om detta kanske ens är en bra idé? Jag och min kompis har erfarenhet av reptiler, men läraren vet inget om dem. En annan fråga är också när man ska mata en kungssnok? Vi kan vara på skolan senast 18:00 och inte senare. Den kaliforniska kungssnoken är ju nattaktiv och då kanske det är fel att mata den så tidigt?

Ormar fungerar tyvärr inte alls som klassdjur eftersom ni nästan aldrig kan "gosa" med den. Den behöver jättemycket lugn tid med sig själv. Dessutom måste en vuxen ha ansvaret för djuret, eftersom det är en levande varelse.

Det ni kan göra är att kolla med er lärare vilka djur hon/han har (vill ha?). Vissa djur kan fungera jättebra som klassdjur, om det "är" er lärares djur kan hon/han kanske ta hem den under helger och lovdagar. 

Om det inte går med läraren att ha ett djur, kan ni istället ha en "klass-symbol". Typ ett djur på bild eller en sak som symboliserar eran klass, till exempel "Vi är ormälskarna".

Hoppas ni får en bra lösning!

Medlem i SHF
49
10
Eublepharis:
Låter ganska ogenomtänkt om du frågar mej...
Ormen är inget sällskapsdjur som uppskattar mänskligkontakt överhuvudtaget. Att ha en orm i en klass verkar inte låta som en toppen idé inte bara för att nästan ingen vet hur den ska tas omhand utan även att ni är en ”klass”. Vet inte i vilket år du går i skolan men oavsett så finns inte en klass kvar förevigt och man måste tänka långsiktigt på hur livet för ormen kommer att bli framöver. 
Ormen kan oxå bli stressad som vilket annat djur som helst och ha den i en ”Skolmiljö” som jag förstod det, är inget bra alternativ.
som du sa så är den nattaktiv och sover därför större delen av dagen och det är inte mycket att se utav den om ni inte tvingar fram den. Klart du kan mata din orm under dagen men den är som mest aktiv nattetid och många ormar föredrar matning på kväll/natt. 
Sedan måste man även tänka på kostnaderna startkostnaden är inte jätte billig när ni ska införskaffa er terrarium, lampor m.m.

Matningen beror helt på din orms storlek. Hur ofta beror på hur mycket den får åt gången. Hoppas det hjälpte dej lite:)

3
4
ines:
Tack alla som skrev! Ja, det var rätt så ogenomtänkt, så vi ska antagligen inte ha något djur. Det var kanske lite dumt av oss att tro att det skulle vara en bra ide, men aja. Tack igen till alla svar.

953
1840
peter54:
ines skrev:
Tack alla som skrev! Ja, det var rätt så ogenomtänkt, så vi ska antagligen inte ha något djur. Det var kanske lite dumt av oss att tro att det skulle vara en bra ide, men aja. Tack igen till alla svar.

Varför inte välja någon klasskamrats översociala hund som klassdjur. Då är ansvarsfrågan direkt löst och hunden behöver bara komma vid speciella tillfällen med sin ägare/husse/matte. Resten av tiden kan det sitta en bild av hunden på klassrumsväggen med en text.

1244
472
leedragon:

ines skrev:

Det är ju en rätt bra tanken och bra sätt att lära barn att inte vara rädda för visa djur, många skolor har fiska, var på en som hade leksak spindlar, barnet matade de med gummimös, det var fan av det sötaste jag hade sätt. Det går nog att ha en klassdjur och det kan vara väldigt givandet men  ni måste planera det i större skala vem som ska ta hand om djuren när ni inte där, hur pass är ljudnivånd spring osv. ormar  käkar ju inte så ofta men där emot har jag för mig att de ska ha färsk vatten varje dag? finns säker några sorter gecko som skulle kunna leva där om miljön är ganska lungt. kanske i en NO sal där det inte visats personer hela dagarna och i regeln ska vara mindra språng ( pga av alla ömtåliga grejer osv). När jag gick skolan, året innan hade eleverna haft grodor (tror jag) i No salen. Ni skulle kunna ha typ annars vandrande löv eller bönsyrsor. läs lite runt om de olika behov och hur pass välskött är eran klass för att avgöra detta.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild