Mata med fågelägg

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
0
Vaftrudne:
För att göra en lång historia kort så råkade jag välta ett fågelbo och det rullade ut ett ägg. Jag har en kalifornisk kungssnok och eftersom föräldrarna inte kommer tillbaka till boet efter att en människa har rört det så undrar jag om det går att mata ormen med ägg från det vilda.

Ägget är ungefär lika tjockt som mössen hon brukar få.

354
269
Animallover_1984:
Hej!

Det är en myt att föräldrarna överger ungar/bon för att det luktar människa! Så om ungen inte dött i ägget (för att det kylts ner/skakats runt etc.) så bör du lägga tillbaka det där du hittade ägget. Vilda djur ska lämnas i fred och speciellt då de har ungar... så det är knappast tillåtet att mata med ägg från vilda fåglar!

Mvh/Animallover_1984

6
0
Vaftrudne:
Animallover_1984 skrev:
Hej!

Det är en myt att föräldrarna överger ungar/bon för att det luktar människa! Så om ungen inte dött i ägget (för att det kylts ner eller så) så bör du lägga tillbaka det där du hittade ägget. Vilda djur ska lämnas i fred och speciellt då de har ungar... så det är knappast tillåtet att mata med ägg från
vilda fåglar!

Mvh/Animallover_1984

Jag beskrev nog lite dåligt vad som hände, boet låg i en optimistjolle och gick sönder när det togs bort och det var då ägget rullade ut, ägget är från en sädesärla och det låg två döda sädesärlor i närheten så jag tror att överlevnadschansen för ägget om det hade lagts tillbaks i ett trasigt bo på en annan plats är låg eller noll. Jag ber om ursäkt om du blev upprörd av hur jag beskrev händelsen och hur jag och några vänner hanterade boet och ägget, men jag tror som sagt inte att föräldrarna var vid liv och boet var förstört och hade behövts omplaceras om jag skulle lägga tillbaks ägget. Därför tog jag vara på ägget med förhoppningen att jag ska kunna använda ägget som mat till min orm för annars hade det nog blivit inslängt i en buske tillsammans med boet och det kändes som slöseri, men finns det en risk att min orm kan bli sjuka av att äta ägget kommer jag inte ge den det.

Tack för att du berättade att djur inte överger sina ungar för att de luktar människa, det är bra att veta.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild