Mina ormbunkar funkar inte riktigt i terrariet

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

274
210
AndreasB:
Hej,

Jag är inne på min andra ormbunke just nu. Första köpte jag från vanlig blomsterbutik (det är inte spjutbräken som oftast säljs i butiker). Efter ca 3 veckor började bladen svartna och vissna. Inne på andra nu som köptes från Tropikmässan förra helgen.

Bladen börjar bli svarta och uttorkade.

Terrariet är Exo-Terra 30x30x45 med 85% luftfuktighet med fuktigt substrat, inte blött. Jag har även en Exo-Terra Natural Light på 13W som står på ca 7-8h om dagen. Substratet består av: kokosfiber, akvariekol, pinjebark, reptilsand, torra löv, spaghnum mossa.

Mistar en gång om dagen. Låter inte substratet torka ut.

Ormbunkar ska väl fungera i fuktiga förhållanden rätt bra?

Läst någonstans att man ska låta dom torka ut och dra ner på ljuset. Men har också läst att dom gillar att bli mistade på bladen.

Tips?

5390
4130
Tropfrog:
Fern växter.....Jag tror att det är bättre att använda det svenska namnet ormbunkar, då kommer nog mer svar.

Jo, ormbunkar gillar att ha det fuktigt och relativt skuggigt. Att dina ormbunkar torkar beror antingen på för torrt eller för ljust/varmt.

Dubbelkolla din hygrometer, de kan variera mycket.

Mvh
Magnus 

274
210
AndreasB:
Tropfrog skrev:
Fern växter.....Jag tror att det är bättre att använda det svenska namnet ormbunkar, då kommer nog mer svar.

Jo, ormbunkar gillar att ha det fuktigt och relativt skuggigt. Att dina ormbunkar torkar beror antingen på för torrt eller för ljust/varmt.

Dubbelkolla din hygrometer, de kan variera mycket.

Mvh
Magnus 

Temperaturen är 26-27 i terrariet.

Kan någon admin ändra rubriktexten till ormbunkar?

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Jag hade ett exoterra med epiweb förut och substratet vart riktigt blött och där stor trivdes min ormbunke så att den tog över hela terrariet så prova att vattna den sjukt mycket 

5390
4130
Tropfrog:
AndreasB skrev:

Temperaturen är 26-27 i terrariet.

Om det är bra eller dåligt beror helt på vilken art det handlar om. Men som föregående inlägg så tror jag att det inte är tillräckligt fuktigt. Jag har en krypande ormbunke som flyttade sig 40 cm för att etablera sig i terrariets fuktigaste plats.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
130
63
Majste:
Hade riktiga ormbunkar under en period, var nästan tvungen att dränka dem för att den skulle klara sig i det varma klimatet i terrariet (bara runt 30 grader). Då min orm ständigt grävde upp den, så bytte jag istället till plastväxter, även om de inte är lika roliga/fina...
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild