Tips på hur man övertalar föräldrar!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
2
johannaa:
Hej! Är såå sugen på att skaffa en fågelspindel med ett terrarium på 30x30x30 efter sommaren då man inte reser förns på vintern igen. Men mina föräldrar säger "Varför ska du ha en spindel? Du kan inte hålla den och och mysa med den". Så hur övertalar man föräldrarna att få skaffa en spindel? Är 15 år och tar såklart ansvar för min spindel då. 

Tack!

Medlem i SHF
49
10
Eublepharis:
Mitt egna första djur var en Grammostola rosea, jag köpte den och kom hem med den, vad skulle dem göra? Haha inget att rekommendera men... 
spindlar är fascinerande djur och klart du kan hantera dem:) Hoppas dem ger med sej!

209
273
Lordguras:
Det är väll bra att du intresserar dig av spindlar och terrarium istället föratt springa ute och supa skallen av sig. Betydligt trevligare att pyssla lite med burkarna hemma. 

Sund och fascinerande hobby

163
104
Melsson:
johannaa skrev:
Hej! Är såå sugen på att skaffa en fågelspindel med ett terrarium på 30x30x30 efter sommaren då man inte reser förns på vintern igen. Men mina föräldrar säger "Varför ska du ha en spindel? Du kan inte hålla den och och mysa med den". Så hur övertalar man föräldrarna att få skaffa en spindel? Är 15 år och tar såklart ansvar för min spindel då. 

Tack!

Var oxå 15 när jag köpte min första fågelspindel. Det var väl mest kackerlackorna som inte var så poppis. Jag sa mest varför jag ville ha den och det gick bra förutsatt att jag tog hand om allt själv. Läs på lite om arten du ska skaffa så päronen kan känna sig lugna med ett giftigt djur i hemmet.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:
Det mest uppenbara skulle väl vara att tala om att du är väldigt fascinerad av dem och att dina föräldrar bör stödja dig i ditt intresse. Man måste inte kunna ta upp och gosa med djur, det är trots allt ingen som skulle få för sig att göra det med akvariefiskar.

Det allra viktigaste är väl att du tydligt visar att det är något du vill och inte något du bara fått för dig för stunden.

Medlem i SkHF
1041
1169
NellyNiklas:
Tror inte att du ska försöka övertala dina föräldrar. Snarare få dem att förstå sig på dem. 

Läs på mycket information så du kan hålla en debatt och motargumentera ev. felaktigheter som dina föräldrar kanske har. Precis som ovan talare så visar det att du brinner för ämnet och visar engagemang. Men tänk på att inte tjata om det.

Ett annat bra initiativ kan vara att föreslå en kvällsträff hemma hos någon som har gedigen erfarenhet av spindlar, som kan visa och berätta om dem. Alternativt så kanske personen kan komma till er med en spindel samtidigt som föräldrarna kan känna sig "på hemmaplan". 

Kanske någon här på forumet vill ställa upp på något sådant?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild