Fått någon slags svamp i terrarium, hjälp!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
0
Crestie_girl:
hej!

jag har en liten crestie som jag nu har haft i ett halvår nästan men idag när jag vakna så fanns det tillslut en liten svamp eller mest flera vita svampar i terrariet. En kompis till mig sa att det var en parasitsvamp vilket gjorde mig extremt orolig...Om någon vet något, ska jag plantera om min växt eftersom att svamparna sitter i krukan? Eller ska jag bara rycka svamparna?

29
20
astrolindgren:
Parasitsvamp på vad är frågan. Om den parasiterar växter kan det ju bli ett problem eftersom växterna kan dö, men jag har svårt att tänka mig att en svamp som växer i jord skulle vara ett problem för din gecko, det är ju ingen cordyceps precis :) Om du är orolig kan du kasta in lite hoppstjärtar och gråuggor, de ÄLSKAR att äta svampar. Att rycka svamparna kommer nog inte hjälpa eftersom mycelet finns i jorden, men lite städare borde käka upp svamparna snabbare än du hinner blinka!

5487
4198
Tropfrog:
Jag skulle låta dem vara. Svampar är vackra 

Parasitsvampar saknar klorofyll och är vita. De där är ingen Parasitsvampar. Hade det varit det så skulle de dött, för du har nog inget de gillar att parasitera på.

Mvh
Magnus 

5
0
Crestie_girl:
astrolindgren skrev:
Parasitsvamp på vad är frågan. Om den parasiterar växter kan det ju bli ett problem eftersom växterna kan dö, men jag har svårt att tänka mig att en svamp som växer i jord skulle vara ett problem för din gecko, det är ju ingen cordyceps precis :) Om du är orolig kan du kasta in lite hoppstjärtar och gråuggor, de ÄLSKAR att äta svampar. Att rycka svamparna kommer nog inte hjälpa eftersom mycelet finns i jorden, men lite städare borde käka upp svamparna snabbare än du hinner blinka!

Har fullt med små hoppsjärtar som bor i terrariet och det är det som gör mig lite orolig, borde inte dem ha käkat upp svamparna för länge sedan då? Är bara så orolig att jag gjort något fel ;3;

funtigheten är på 70% som det ska vara och jag försöker att hålla miljön så bra som möjligt men samma kompis sa för länge sedan att växer det svamp så är det ett tecken på bra ekosystem. Blir nämligen lite smått förvirrad

5487
4198
Tropfrog:
Crestie_girl skrev:

Har fullt med små hoppsjärtar som bor i terrariet och det är det som gör mig lite orolig, borde inte dem ha käkat upp svamparna för länge sedan då? Är bara så orolig att jag gjort något fel ;3;

funtigheten är på 70% som det ska vara och jag försöker att hålla miljön så bra som möjligt men samma kompis sa för länge sedan att växer det svamp så är det ett tecken på bra ekosystem. Blir nämligen lite smått förvirrad

Svamp är bra. Hoppstjärtar äter inte frisk svamp. Men så fort de vissnar av så äts de upp och återgår till kretsloppet.

Mvh
Magnus 

504
396
Crippa:
Har du kört med exoterras jord? Har haft en del svampar från den förr, dessa var helt ofarliga!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild