Hej.
Jag hade 2 avelspar på bönsyrsor, Deroplatys desiccata (Giant dead leaf mantis) och Miomantis paykullii (Egyptisk pygmébönsyrsa), som är köpta vid olika tidpunkter och råkade av en slump vara avelsklara ungefär samtidigt. Jag tänkte i denna tråden dala med mig utav mina parningsförsök m.m. på dessa.
Jag har gjort försök med båda två avelsparen tifigare, med mindre lyckat resultat. Pygmebönsyrsornas hanar är flygkunniga, och hittills har han imprincip bara tagit flygtuurer runt i rummet eller blivit upptäckt av honan innan han upptäcker henne, varpå han flugit iväg. Anledningen till detta är att jag har använt mig av metoden handparning. Eller snarare min lilla remix utav den. Jag tar locket på honans terrrium (om hon sitter i locket) och lägger på ett bort. Sedan tar jag och sätter hanen bakom och väntar. När de väl satt igång ställer jag lite växter runt omkring dom på bordet, och om honan tar en promenad under parningen kan jag till och med ta bort locket från bordet och kanske ställa dit en annan planta. Men pygmebönsyrsehanen har alltid velat flyga uppåt, och aldrig lyckats få kontroll över honan.
Även D. desiccata-paret har jag parat med denna metod, med mer lyckat resultat. Jag har testat två gånger tidigare. Den första gången gick honan helt enkelt iväg (trots att hon hadde mat i sitt grepp...) sä att hanen inte hann ikapp, och när de väl börjar gå omkring så är de svåra att stoppa. Andra gången gjorde min Ögonfransgecko (Correlophus ciliatus) att hanen tappade fokus helt och hållet när hon krafsar på frigolitbakgrunden hela natten lång. Han tappade fokuset på honan och det gick verkligen inte att återfå det, han gick iväg mot geckon istället och sånt. Efter några timmar avslutade jag försöket.
Men igår tänkte jag att jag kunde testa på förmiddagen. Tidigare har jag bara försökt på kvällen, då honorna egentligen är mest parningssugna. Men jag testade i alla fall med Miomantis paykullii igår eftersom att jag var ledig (nationaldagen) och de nappade direkt. Jag satte en stor, genomskinlig plasthink över dom så jag slapp gå runt där och vara redo att fånga hanen och störa dom. Men han hade redan sikte på honan, som satt och åt en Blaberidae sp. "Kenya". Som sagt var dettta metoden att lägga honans lock (om hon sitter där) på ett bord och sätta hanen bakom henne. Jsg satt där med papper redo att stoppa emellan deras huvuden om han blir upptäckt. Det kan ju gå att rädda hanen om man stoppar in ett papper så honan inte kan äta på honom, då kan det hända att honan släpper om hon blir lite småstressad. Men han smög fint fram, och några minuter senare var parningen igång. Tidigare har jag försökt avla på Hierodula membranacea. Men det gick ej vägen då de ej visade stort intresse för varandra. Sedan satte jag in hanen till honan över natten, han försökte para sig, men misslyckades antagligen då äggsäcken aldrig kläcktes. Men det var över ett år sedan, och nu varjag taggad för en revanch på avelsfronten :P Men de var klara efter 2,5 timme och han flög upp till taket av hinken direkt och jag tog ut honom och lade in paret i sina burkar. Sedan tog jag fram mitt andra avelspar, Deroplatys desiccata. Och nu var det som vanligt med dom. Hanen var intresserad och smög fram till henne. Men nu var det ingen ödla som störde i bakgrunden, eller någon hona som ville gå iväg. Han stannade en bit innan, berädd att hoppa på henne. Och då gav jag faktiskt en kackerlacka till honan. Om när hon började gå så sprang hanen fram och satte sig brevid henne. Hon vände sig mot honom, och nervös som jag var så tog jag pappret emellan deras ansikten. Men då jag höll kackerlackan med pincett framför henne så tog hon den istället för att inbilla sig att henen syntes igenom pappret ;) Jag tog bort pappret, och han klev upp och strartade. Dock så halkade han ned och var på sidan av honan ganka länge. Och där kunde han tydligen inte homma åt med att ge sperma. Och han hade svårt att komma upp på ryggen ordentligt. Men efter runt två timmar klättrade honan upp i växten som jag ställde framför och hanen kunde då med lätthet se till att han hänge på ryggen istället för sidan eftersom att hon satt uppochned. Jag såg till att vara i närheten och passa så att hanen klarar sig efteråt. Men inget hände på en timme. De satt där och parade sig. Och inget hände på 2, 3, 4, 5, 6, 7 eller åtta timmar. Jag gick och la mig, och blev väckt vid 23:35 (bor hemma) av att min pappa hade kikat till dom och sett att de inte parade sig längdre. Vi hade satt in lntan i ett terrarium över natten (45*45*60, massa plantor, har stått tomt ett tag). Men jag tog då ut hanen och satte dagen efter, när jag inte var lika trött satte jag in honan på sin plats också. 11 timmar höll de på totalt, herregud. Men de hade nog kunnat ett bra tag till.
Men eftersom att båda hanarna klarade sig så kommer jag försöka igen så att parnngarna definitivt sitter med någon av dom i alla fall. Jag blev lite osäker då pygmébönsyrsorna var klara väldigt tidigt.
Jag uppdaterar senare om det blir något av detta.
/Emanuel