Är detta en "mjölmask-bagge"?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

354
269
Animallover_1984:
Hejsan!

Hittade denna på promenad i vardagsrummet...är det en mjölmask som blivit skalbagge? Tycker att den är lik de andra som jag fått fram, men tänkte om det kan vara en skalbagge som gått in utifrån? 

Sorterade igenom döda mjölmaskar den 30/5 när jag fick en leverans av insekter som inte gick så bra se tråd kring det här: www.terrariedjur.se/forum/thread/8088 och jag satt då i vardagsrummet (med öppen låda länge, tog tid att sortera igenom alla ruttna maskar/larver)...kan en ha rymt och förpuppat sig? Tycker inte att en borde kunna rymma ur mina lådor som jag har de i annars, då dessa endast har små lufthål. 

Vill ju inte placera denna med de andra om den inte är av samma art, haha, så är det en "mjölmask-bagge" eller en vild skalbagge? 

Mvh/Animallover_1984

87
25
luzsmi:
Animallover_1984 skrev:
Hejsan!

Hittade denna på promenad i vardagsrummet...är det en mjölmask som blivit skalbagge? Tycker att den är lik de andra som jag fått fram, men tänkte om det kan vara en skalbagge som gått in utifrån? 

Sorterade igenom döda mjölmaskar den 30/5 när jag fick en leverans av insekter som inte gick så bra se tråd kring det här: www.terrariedjur.se/forum/thread/8088 och jag satt då i vardagsrummet (med öppen låda länge, tog tid att sortera igenom alla ruttna maskar/larver)...kan en ha rymt och förpuppat sig? Tycker inte att en borde kunna rymma ur mina lådor som jag har de i annars, då dessa endast har små lufthål. 

Vill ju inte placera denna med de andra om den inte är av samma art, haha, så är det en "mjölmask-bagge" eller en vild skalbagge? 

Mvh/Animallover_1984

Det ser ut som en mjölmaskbagge. Googla "darkling beetle" så kommer det upp många bilder :)

Medlem i SHF
49
10
Eublepharis:
Animallover_1984 skrev:
Hejsan!

Mvh/Animallover_1984

Dem blir till baggar när temperaturen varit för hög:)

953
1840
peter54:
Varför inte bara Googla på mjölbagge? Det är bara i smådjurshobby man enbart snackar om mjölmask. I andra sammanhang är det mjölbagge man pratar om, inget man vill ha i skafferiet :)

354
269
Animallover_1984:
Hej allihop och tack så mycket för era svar!

luzsmi skrev:

Det ser ut som en mjölmaskbagge. Googla "darkling beetle" så kommer det upp många bilder :)

Ja, jag har kommit fram till att det nog måste vara så att en tog sig ut på något sätt för den är som sagt väldigt lik övriga "baggar" jag har. Stoppade ner den till de andra för några dagar sedan. 

Tildaceric skrev:

Dem blir till baggar när temperaturen varit för hög:)

Japp, det vet jag och eftersom jag försöker få till en odling så vill jag ju ha baggar...det var bara det att denna gick runt i vardagsrummet på egen hand så visste inte om det var "rätt" art. Nu bor den dock ihop med de andra för jag har kommit fram till att det måste vara en som rymt på något vis för den ser likadan ut. 

peter54 skrev:
Varför inte bara Googla på mjölbagge? Det är bara i smådjurshobby man enbart snackar om mjölmask. I andra sammanhang är det mjölbagge man pratar om, inget man vill ha i skafferiet :)

Jo, vet att det egentligen heter mjölbagge, men de flesta kallar de som sagt för mjölmaskar och det kändes mest logiskt att fråga efter det då :-) Självklart kan man googla (vilket jag också gjorde) men frågade här också eftersom jag tänkte att det säkert är många här som odlar och som har längre erfarenhet av hur de ser ut som baggar än vad jag har och lättare skulle kunna identifiera baggen. Nä såklart vill jag inte ha de på andra platser i lådan de ska vara i... så plockade in den som var ute på promenad illa kvickt, haha. 

Mvh/Animallover_1984
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild