Städning?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

27
9
Bemma14:
Jag har tänkt att jag ska storstäda geckosarnas terrarium för första gången nu i helgen. Har bara små rengjort förut men tänkte att det var dags för en uppfräschning. Byta ut all jord, fräscha upp alla levande växter och göra rent glaset mm. Jag vet bara inte riktigt med vad jag kan städa med för att få själva terrariet (glaset) så rent som möjligt. Jag har sökt runt lite och hittat vissa medel mm och hemmagjorda rengöringar men tänkte ändå att det kunde vara bra att fråga om råd och tips på med vad jag kan rengöra ytorna med. Finns det något bra medel man kan köpa eller kan man göra rent med något man har hemma? Tacksam för svar

Medlem i SkHF
1043
1176
NellyNiklas:
Bemma14 skrev:
Jag har tänkt att jag ska storstäda geckosarnas terrarium för första gången nu i helgen. Har bara små rengjort förut men tänkte att det var dags för en uppfräschning. Byta ut all jord, fräscha upp alla levande växter och göra rent glaset mm. Jag vet bara inte riktigt med vad jag kan städa med för att få själva terrariet (glaset) så rent som möjligt. Jag har sökt runt lite och hittat vissa medel mm och hemmagjorda rengöringar men tänkte ändå att det kunde vara bra att fråga om råd och tips på med vad jag kan rengöra ytorna med. Finns det något bra medel man kan köpa eller kan man göra rent med något man har hemma? Tacksam för svar

Vill du regöra med ödlan inne så brukar jag ta  citronhalva och kletar in glaset låter sitta ca10-15 min. Sedan skrubba lätt med svamp och skölj efteråt med vatten.

Du kan även strö på salt på svampen för bättre "skrubbeffekt."

5390
4130
Tropfrog:
Jag antar att det är dina ögonfransgecko som bor där?

Generellt så är  storstädning. Inte bra för djuren, det stressar dem. Bioaktivt är en fördel, då behövs inte storstädning.

Rutorna blir skitiga i vilket fall. Om du använder rent vatten, osmos eller avjoniserat, så är det bara att putsa dem med trasa och samma vatten för att få dem rena.

Om du använder vatten med hög kalkhalt så kan det krävas något som löser avlagringarna,.tex utspädd ättika.

Mvh
Magnus 

5390
4130
Tropfrog:
NellyNiklas skrev:

Vill du regöra med ödlan inne så brukar jag ta  citronhalva och kletar in glaset låter sitta ca10-15 min. Sedan skrubba lätt med svamp och skölj efteråt med vatten.

Du kan även strö på salt på svampen för bättre "skrubbeffekt."

Mycket bra tips! Ättika bör inte användas med djuren kvar i burken.

Mvh
Magnus 

60
44
Kong:
Ett riktigt smidigt sätt att göra rent glas är att ta ett nytt rakblad och bara skrapa med det och vatten sen torka av med en trasa. Blir hur rent som helst
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild