Stort terrarium med JORD?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

108
19
Lindstrom:
Hejsan! Skulle behöva hjälp med botten av terrariumet.

Tror ni att det kommer bli fuktskadat ifall jag lägger jord uppe på plywood skivan som kommer att ligga på några pall (så att det blir luft under) 

Jag har allt det hemma därför jag undrar, annars hade jag själv valt formplyfa. 

(en varan kommer bo där)

2966
1648
Hoggaforfan:
Ja det kommet det att bli, bottenmaterial håller kvar fukten och gör kraven mycket högre än tex fria väggar. Klä med dammduk är billigast

108
19
Lindstrom:
Du tror att det går att läkta uppe på plywood skivan och sedan på med byggplast? Och kanske lägga grus längst ner? Kommer säker ha 40-60cm djupt med jord. Vet inte hur djupt dom gräver heller.

5477
4193
Tropfrog:
Om jord eller fukt kommer åt plywood, så slår det sig och ruttnar i förlängningen. Byggplast kan hålla tätt, men om det inte gör det så kommer fukt åt materialet. Byggplast är tunnt och till för att stoppa luft. Dammduk är tjockt och är till för att stoppa vatten. Jag skulle inte snåla med fuktskydd.

Mvh
Magnus 

108
19
Lindstrom:
Tack för svar! 

129
114
kekke:
Chansa ALDRIG med fuktsäkring blir så otroligt dyrt och krångligt att inte gjort det rätt från början! Jag ska täta mitt nya med: metflex www.emges.se/component/pxl/383-metflex-flytande-membran?Itemid=

Inte testat produkten innan men låter lovande. 

5477
4193
Tropfrog:
Metflex tror jag på. Blir som en formsvetsad dammduk, fast utan skarvar. Men inte billigt. Som vanligt så får man vad man betalar för. Med tightare budget, gå för den billiga dammduken i PVC.

Mvh
Magnus 

129
114
kekke:
Tropfrog skrev:
Metflex tror jag på. Blir som en formsvetsad dammduk, fast utan skarvar. Men inte billigt. Som vanligt så får man vad man betalar för. Med tightare budget, gå för den billiga dammduken i PVC.

Mvh
Magnus 

Ja eller hur, inte helt billigt! Men dammduk, usch så jobbigt det är att fixa med och inte alls lika kul som göra nåt till 100. Kört epotex akvarieepoxy innan prismässigt något billigare men gillar att metflex har en flexibiltet i sig!
Ska bli kul att se resultatet sen i nästa vecka. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild