asjohem skrev:
Tjena!
Ska ge mig på ett terrariebygge här framöver, och tänkte samla så mycket info som möjligt. Är endast mitt andra bygge så inte mycket erfarenhet än.
Det ska byggas för 3, alternativt 4st leopardgeckos och kommer stå på en ikea malmbyrå 6 lådor (den breda modellen)
Måtten jag tänkt är 1600x480x500 (MM LxDxH), kanske lite högre för att kunna dölja lampor/armatur inne i terrariet.
Mina frågor:
Vilket material? OSB, Formplyfa, Konstruktionsplywood m.m.
Vad ska ja måla med innuti för att förhindra fuktskador?
Enklare bakgrundsbygge? Sist använde jag frigolit som jag forma och la finbetong över men blev inte riktigt ok då min stäppvaran lyckades ta sig igenom betongen när han klättra lite.
Ska de läggas något som spärrar mot fukt i alla skarvar och hörn, eller räcker det med de man målar med?
Något speciellt med ett såntdär färdigt vattenfall eller bara att ställa i?
Hur gör ni med värmematta i ett träterrarium? Fäster den i botten bara? Tänker på att geckos kan gräva ner sig.
Material: Många bygger i formplyfa då de endast behöver fuktsäkra skarvar med silikon, personligen tycker jag att det fult och bygger alltid i plywood.
Fukt: Det finns lika många alternativ för fuktsäkring som det finns terrariebyggare tror jag. vattenbaserad akrylatfärg utan mögel/svampmedel i bör vara det enklaste alternativet. Ska du måla inuti så bör du byta från silikon till latexfog dock, färgen brukar inte fästa på silikon.
Bakgrund: Husfix och frigolit bör räcka till geckos, de är inte alls lika stora som varaner.
Färdiga vattenfall ska bara vara att ställa in ja.
Jag hade antingen gjutit in värmeslinga i lite betong alternativt lagt värmemattan på en frigolitbit och sen haft en tunn glasskiva ovanpå för att leda värmen och skydda mattan.