Bygga terrarie Leopardgeckos

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

23
7
asjohem:
Tjena!

Ska ge mig på ett terrariebygge här framöver, och tänkte samla så mycket info som möjligt. Är endast mitt andra bygge så inte mycket erfarenhet än.
Det ska byggas för 3, alternativt 4st leopardgeckos och kommer stå på en ikea malmbyrå 6 lådor (den breda modellen)

Måtten jag tänkt är 1600x480x500 (MM LxDxH), kanske lite högre för att kunna dölja lampor/armatur inne i terrariet.

Mina frågor:

Vilket material? OSB, Formplyfa, Konstruktionsplywood m.m.
Vad ska ja måla med innuti för att förhindra fuktskador?
Enklare bakgrundsbygge? Sist använde jag frigolit som jag forma och la finbetong över men blev inte riktigt ok då min stäppvaran lyckades ta sig igenom betongen när han klättra lite.
Ska de läggas något som spärrar mot fukt i alla skarvar och hörn, eller räcker det med de man målar med?
Något speciellt med ett såntdär färdigt vattenfall eller bara att ställa i?

Hur gör ni med värmematta i ett träterrarium? Fäster den i botten bara? Tänker på att geckos kan gräva ner sig.

378
340
Silvetaz:
asjohem skrev:
Tjena!

Ska ge mig på ett terrariebygge här framöver, och tänkte samla så mycket info som möjligt. Är endast mitt andra bygge så inte mycket erfarenhet än.
Det ska byggas för 3, alternativt 4st leopardgeckos och kommer stå på en ikea malmbyrå 6 lådor (den breda modellen)

Måtten jag tänkt är 1600x480x500 (MM LxDxH), kanske lite högre för att kunna dölja lampor/armatur inne i terrariet.

Mina frågor:

Enklare bakgrundsbygge? Sist använde jag frigolit som jag forma och la finbetong över men blev inte riktigt ok då min stäppvaran lyckades ta sig igenom betongen när han klättra lite.
Ska de läggas något som spärrar mot fukt i alla skarvar och hörn, eller räcker det med de man målar med?

Hur gör ni med värmematta i ett träterrarium? Fäster den i botten bara? Tänker på att geckos kan gräva ner sig.

Material: Många bygger i formplyfa då de endast behöver fuktsäkra skarvar med silikon, personligen tycker jag att det fult och bygger alltid i plywood.

Fukt: Det finns lika många alternativ för fuktsäkring som det finns terrariebyggare tror jag. vattenbaserad akrylatfärg utan mögel/svampmedel i bör vara det enklaste alternativet. Ska du måla inuti så bör du byta från silikon till latexfog dock, färgen brukar inte fästa på silikon.

Bakgrund: Husfix och frigolit bör räcka till geckos, de är inte alls lika stora som varaner.

Färdiga vattenfall ska bara vara att ställa in ja.

Jag hade antingen gjutit in värmeslinga i lite betong alternativt lagt värmemattan på en frigolitbit och sen haft en tunn glasskiva ovanpå för att leda värmen och skydda mattan.

5477
4193
Tropfrog:
Borde inte värmepaneler vara bättre än värmematta för leosar? Bara en tanke.

MVH
Magnus

23
7
asjohem:
Tropfrog skrev:
Borde inte värmepaneler vara bättre än värmematta för leosar? Bara en tanke.

MVH
Magnus

Vad är en värmepanel och skillnad från en matta?
Hittar bara mattor och slingor när ja söker

MVH

23
7
asjohem:
Silvetaz skrev:

Material: Många bygger i formplyfa då de endast behöver fuktsäkra skarvar med silikon, personligen tycker jag att det fult och bygger alltid i plywood.

Fukt: Det finns lika många alternativ för fuktsäkring som det finns terrariebyggare tror jag. vattenbaserad akrylatfärg utan mögel/svampmedel i bör vara det enklaste alternativet. Ska du måla inuti så bör du byta från silikon till latexfog dock, färgen brukar inte fästa på silikon.

Bakgrund: Husfix och frigolit bör räcka till geckos, de är inte alls lika stora som varaner.

Färdiga vattenfall ska bara vara att ställa in ja.

Jag hade antingen gjutit in värmeslinga i lite betong alternativt lagt värmemattan på en frigolitbit och sen haft en tunn glasskiva ovanpå för att leda värmen och skydda mattan.

Var rätt okej pris på plywood så då får det bli de.

Det ska målas inuti, så kollar på latexfog och akrylatfärg. Tack för tipset!

De där med värmematta i frigolit och glas över verkar inte dumt men är inte risken att dom kan brännas på glasskivan istället, alternativt glaset spricker av värmen? Kanske spånar för mycket i detta men vill att djuren ska vara säkra.

5477
4193
Tropfrog:
asjohem skrev:

Vad är en värmepanel och skillnad från en matta?
Hittar bara mattor och slingor när ja söker

MVH

Värmepanel sätter man i taket så att värmen kommer Uppifrån. Mer naturligt så. Sök på forumet så hittar du några diskussioner om dem.

Mvh
Magnus

354
269
Animallover_1984:
asjohem skrev:

Var rätt okej pris på plywood så då får det bli de.

Det ska målas inuti, så kollar på latexfog och akrylatfärg. Tack för tipset!

De där med värmematta i frigolit och glas över verkar inte dumt men är inte risken att dom kan brännas på glasskivan istället, alternativt glaset spricker av värmen? Kanske spånar för mycket i detta men vill att djuren ska vara säkra.

Hej!

Angående att ödlan bränner sig/glasskivan spricker: Använd en termostat och ställ in temperaturen, så ska det inte vara några problem. 

Tropfrog skrev:

Värmepanel sätter man i taket så att värmen kommer Uppifrån. Mer naturligt så. Sök på forumet så hittar du några diskussioner om dem.

Mvh
Magnus

Visserligen naturligt att solen värmer uppifrån...men när det gäller just leopardgeckos så är de inte ute och solar (utan ligger i grottor och dylikt under dagtid) och behöver värme underifrån för att kunna smälta maten ordentligt = brukar rekomenderas att man har värmematta istället för lampa. Nu ska tilläggas att jag absolut inte är någon expert på leopardgeckos, men det är vad jag läst mig till m.m. under tiden jag har gjort research för att skaffa mig en leopardgecko själv. 

Mvh/Animallover_1984

87
25
luzsmi:
asjohem skrev:
Tjena!

Mina frågor:

Jag har en inbyggd värmekabel i mitt "hemmabyggda" (inte jag som byggt utan ödland förra ägare) som ödlan inte kan komma åt. Tidigare så kunde hon komma åt kabeln lätt om hon bara grävde lite, så jag har täckt hela botten med en plastskiva typ, anledningen att jag täckt hela botten är ju då att hon inte ska lyckas gräva sig under, men också för att det blir mycket enklare om man ska ta ut allt substrat haha

87
25
luzsmi:
luzsmi skrev:

Jag har en inbyggd värmekabel i mitt "hemmabyggda" (inte jag som byggt utan ödland förra ägare) som ödlan inte kan komma åt. Tidigare så kunde hon komma åt kabeln lätt om hon bara grävde lite, så jag har täckt hela botten med en plastskiva typ, anledningen att jag täckt hela botten är ju då att hon inte ska lyckas gräva sig under, men också för att det blir mycket enklare om man ska ta ut allt substrat haha

Sen har jag en väldigt svag värmelampa som mest är där för UV-ljuset.
Jag vet att leopardgeckos inte behöver uv ljus efter som att de är aktiva på natten, men min är alltid ute och utforskar på dagarna, så då käner jag att jag hellre har en uv lampa än bara mina vanliga led lampor, eftersom att hon faktist får uv på sig! 

23
7
asjohem:
När jag läser om vattenbaserad akrylatfärg så är det ganska dåligt fuktskydd om man stryker det direkt på obehandlat trä? Då gör det ju ingen nytta. Tips på annat?

Det låter som jag gör som luzsmi, värmekabel och en plastskiva över! :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild