The Bio Dude

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

36
2
Vilsetass:
Någon som har sett The Bio Dudes terrariuminredningar med levande kryp och specialdesignad jord för olika ändamål? Jag förstår det som att man i optimala fall kan uppnå ett terrarium som inte behöver städas på traditionellt vis. Där växter kan rota sig och eventuellt överleva beroende på ödlans tycke och smak.
www.thebiodude.com 
Vad tycker ni?

10
1
BrunoSorensen:
Jag har ett bioactive för en av mina skäggisar, det är fantastiskt. Det är väldigt bra och naturligt. Jag har levande plantor i min och han älskar han äter ibland plantorna också. Ska du göra ett bioactive för en av dina ödlor?

36
2
Vilsetass:
Vad kul att höra! Jag tycker det verkar bra.
Vi ska skaffa vår nästan första ödla (tog över en vuxen som tyvärr dog efter en månad) framöver och jag råkade komma in på detta när jag såg en av hans filmer på youtube. Då gjorde han en nystart av ett terrarium för skäggagam vilket är det vi ska ha. 
Hur köpte du materialet? Finns det bara i USA?

10
1
BrunoSorensen:
Det är lite svårare att hitta sakerna men planterna hittar man änkelt i blomsterbutiker. Jag köpte reptile jord på en djur affär. Man kan också hitta grenar och stenar i trädgården eller i skogen, men sätt dom saker du hittar i naturen i ungnen så man dödar alla bakterier.

36
2
Vilsetass:
Men nedbrytarna då? Dom som ska göra det nästintill underhållsfritt? Krypen? :)

5390
4130
Tropfrog:
Vilsetass skrev:
Men nedbrytarna då? Dom som ska göra det nästintill underhållsfritt? Krypen? :)

Det finns massor av kryp på den svenska marknaden som är bra renhållare. Här är en lista på djur jag köpt i Sverige som jag använder i min bioaktiva setup för jungfrugeckos:

Tropiska gråsuggor: Trichorhina tomentosa
Kubanska gråsuggor: Porcellionides pruinosus
Tropiska hoppstjärtar: Collembola sp
Kenyanska dvärg kackerlackor: Blaberidae sp. "Kenya"
Grindalmask:Enchytraeus buchholzi

Sen har det följt med några små snäckor och någon tusenfoting med inredningen, de gör också nytta tror jag.

Material blandade jag ihop själv av grejer som finns att köpa här också. Finns ingen anledning att beställa från USA, blir bara dyrt ock krångligt.

Mvh
Magnus 

36
2
Vilsetass:
Tropfrog skrev:

Det finns massor av kryp på den svenska marknaden som är bra renhållare. Här är en lista på djur jag köpt i Sverige som jag använder i min bioaktiva setup för jungfrugeckos:

Tropiska gråsuggor: Trichorhina tomentosa
Kubanska gråsuggor: Porcellionides pruinosus
Tropiska hoppstjärtar: Collembola sp
Kenyanska dvärg kackerlackor: Blaberidae sp. "Kenya"
Grindalmask:Enchytraeus buchholzi

Sen har det följt med några små snäckor och någon tusenfoting med inredningen, de gör också nytta tror jag.

Material blandade jag ihop själv av grejer som finns att köpa här också. Finns ingen anledning att beställa från USA, blir bara dyrt ock krångligt.

Mvh
Magnus 

Rekommendation på var man kan köpa dessa?

Medlem i SkHF
1043
1176
NellyNiklas:
Vilsetass skrev:

Butiker på nätet, djurbutiker som tillhandahåller reptiler och produkter till reptiler. På mässor är det alltid någon som har gråsuggor och hoppstjärtar. 

Skulle det krisa så kan du titta bland dina krukväxter. Har du stående vatten i botten så finns det troligtvis hoppstjärtar där.

Vad gäller BioDudes artiklar/produkter så säljs dessa inte utomlands (utanför USA), men du kan hitta allt det som finns i dem här hemma, om du letar lite.

5390
4130
Tropfrog:
Vilsetass skrev:

Förutom ovan nämnda så brukar mycket dyka upp på köp och sälj här på td. Är det något djur som inte dyker upp på någon av nämnda ställen så kan man testa att kontakta någon som har och fråga om de kan dela med sig. Det finns ett artregister här på td som är användbart, där kan du se alla som anmält att de har ett djur.

Det som var krångligast för mig att hitta var grindalmask. Det är inte en klassisk renhållare i terrarium, men jag trodde på det och ville testa. Då fick jag leta inom akvariehobbyn, där de används. De har visat sig fungera bra som renhållare också, men det blir snabbt överskott i kulturerna. Om du bor i Göteborg kan jag dela med mig.

Edit: såg Västernorrland. Då får du nog beställa på nätet. Herpers choice har en del.

Mvh
Magnus

36
2
Vilsetass:
Tropfrog skrev:

Förutom ovan nämnda så brukar mycket dyka upp på köp och sälj här på td. Är det något djur som inte dyker upp på någon av nämnda ställen så kan man testa att kontakta någon som har och fråga om de kan dela med sig. Det finns ett artregister här på td som är användbart, där kan du se alla som anmält att de har ett djur.

Det som var krångligast för mig att hitta var grindalmask. Det är inte en klassisk renhållare i terrarium, men jag trodde på det och ville testa. Då fick jag leta inom akvariehobbyn, där de används. De har visat sig fungera bra som renhållare också, men det blir snabbt överskott i kulturerna. Om du bor i Göteborg kan jag dela med mig.

Edit: såg Västernorrland. Då får du nog beställa på nätet. Herpers choice har en del.

Mvh
Magnus

Tack så mycket för informationen Magnus. Ser mycket fram emot projektet. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild