Skaffa ödla efter långt uppehåll!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

23
7
asjohem:
Tjena!

Har haft ett långt uppehåll med reptiler nu, och nu är det dags för en flytt och både jag och dottern vill väldigt gärna ha en ödla. Självklart jag som ska ha den och ta hand om den, hon gillar att titta.

Jag har kollat leopardgeckos, men tråkigt med nattaktivt, skäggagam är färglösa men lite roligare. Kameleonter är väl ganska svåra och lever inte så länge, men ändå något ja verkligen skulle vilja ha (Jemenkameleont)

Har ni tips på något lätthanterligt, färgglatt och som inte behöver mat VARJE dag (helst inte levande mat, mer än mjölmask). Vill inte behöva ha en kackerlacksuppfödning eller dylikt.

MVH Andreas

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:

Hur kan du säga att skäggagamer är färglösa? 

Vart borta från reptilhobbyn väldigt länge? =P

Finns många olika färger på dem nu inom hobbyn. =)

Här har du ett exempel på min skäggis, samt en google bild.

Ska du ha någon dagaktiv ödla som inte äter insekter är kanske dabbagam ett alternativ annars. De finns även i fina färger.

274
210
AndreasB:
WOW

87
25
luzsmi:
asjohem skrev:
Tjena!

Har haft ett långt uppehåll med reptiler nu, och nu är det dags för en flytt och både jag och dottern vill väldigt gärna ha en ödla. Självklart jag som ska ha den och ta hand om den, hon gillar att titta.

Jag har kollat leopardgeckos, men tråkigt med nattaktivt, skäggagam är färglösa men lite roligare. Kameleonter är väl ganska svåra och lever inte så länge, men ändå något ja verkligen skulle vilja ha (Jemenkameleont)

Har ni tips på något lätthanterligt, färgglatt och som inte behöver mat VARJE dag (helst inte levande mat, mer än mjölmask). Vill inte behöva ha en kackerlacksuppfödning eller dylikt.

MVH Andreas

Reptiler är inte så lätta, och man kan tyvärr inte vara petig över saker som färger! De allra flesta ödlorna äter insekter, och behöver mer än bara mjölmask. Och om du inte vill ge din ödla mer än det, så tycker jag att du skaffar en leksaksödla istället! :)

Min leopardgecko är aktiv under dagarna, hon är väldigt nyfiken och kommer ut och tittar så fort man öppnar terrariet. 

Ögonfransgeckos verkar väldigt bra för dig, de äter ett pulver som man blandar med vatten, mosad frukt och lite insekter då och då. Min ögonfrans är en väldigt bra jägare så jag behöver bara slänga i lite syrsor ibland så fångar han de själv. De behöver inte värme eller ljus heller, och de kräver inte så stora terrarien.

Läs skötselråden också!

23
7
asjohem:
luzsmi skrev:

Reptiler är inte så lätta, och man kan tyvärr inte vara petig över saker som färger! De allra flesta ödlorna äter insekter, och behöver mer än bara mjölmask. Och om du inte vill ge din ödla mer än det, så tycker jag att du skaffar en leksaksödla istället! :)

Min leopardgecko är aktiv under dagarna, hon är väldigt nyfiken och kommer ut och tittar så fort man öppnar terrariet. 

Ögonfransgeckos verkar väldigt bra för dig, de äter ett pulver som man blandar med vatten, mosad frukt och lite insekter då och då. Min ögonfrans är en väldigt bra jägare så jag behöver bara slänga i lite syrsor ibland så fångar han de själv. De behöver inte värme eller ljus heller, och de kräver inte så stora terrarien.

Läs skötselråden också!

Dabbagamer, grön leguan m.m.? Och HELST inte levande mat ;)
Går inte mina "krav" uppfylla så får man variera dom, inte svårare än så. Jag har själv ägt leguan, vattenagamer, regnbågsboa, majsormar, stäppvaran och leopardgeckos så jag är inte helt ny. Dock är det runt 10 år sen nu.

Jag skulle kunna ha en leguan igen om dom inte blev så jäkla stora.

5487
4198
Tropfrog:
Fördelen med så kallade nattaktiva ödlor är att de inte har samma höga krav på uv belysning. Många "nattaktiva" ödlor är egentligen aktiva på tidig morgon och sen kväll. Detta är jättelätt att justera ljuset så att aktiviteten infaller när man normalt sett är hemma, timmarna från hemkomst från jobb tills läggdags.

Jag matar också mina nattaktiva jungfrugeckos på eftermiddagen. Det är full aktivitet på eftermiddagen då. Mitt ljus dimmrar ner från kl 17 till 20 och temperaturen sänks också. Då är alla parametrar på plats för aktiva djur.

Mvh
Magnus 

504
396
Crippa:
Dabbagamer har bra storlek, riktigt fina färger och äter inga insekter utan bara grönt som gäller!

87
25
luzsmi:
asjohem skrev:

Dabbagamer, grön leguan m.m.? Och HELST inte levande mat ;)
Går inte mina "krav" uppfylla så får man variera dom, inte svårare än så. Jag har själv ägt leguan, vattenagamer, regnbågsboa, majsormar, stäppvaran och leopardgeckos så jag är inte helt ny. Dock är det runt 10 år sen nu.

Jag skulle kunna ha en leguan igen om dom inte blev så jäkla stora.

Det är därför jag inte rekommenderade leguan, de blir ju sjukt stora! Personligen så gillar jag inte riktigt dabbagamer, har lite dåliga erfarenheter eller vad man ska säga haha, men ögonfransgecko skulle till och med din dotter kunna hålla i och hjälpa till att sköta om, de är superbra! :)
Och du Behöver inte mata med levande men det är ju bäst att ge de någon syrsa, mjölmask eller kackerlacka ibland!

504
396
Crippa:
luzsmi skrev:

Det är därför jag inte rekommenderade leguan, de blir ju sjukt stora! Personligen så gillar jag inte riktigt dabbagamer, har lite dåliga erfarenheter eller vad man ska säga haha, men ögonfransgecko skulle till och med din dotter kunna hålla i och hjälpa till att sköta om, de är superbra! :)
Och du Behöver inte mata med levande men det är ju bäst att ge de någon syrsa, mjölmask eller kackerlacka ibland!

I naturen äter de en hel del insekter om inte mer insekter än frukt. Så man ska vara beredd på att de äter insekter även om de klarar sig på diet så är den inte naturlig. Insekter är helt klart bättre föda. 

87
25
luzsmi:
Crippa skrev:

I naturen äter de en hel del insekter om inte mer insekter än frukt. Så man ska vara beredd på att de äter insekter även om de klarar sig på diet så är den inte naturlig. Insekter är helt klart bättre föda. 

Ja, jag menar att han inte MÅSTE ge insekter hela tiden, utan att de klarar sig ganska bra på diet. Sen finns det diet med malda insekter i, men levande insekter är såklart bättre. I fångskap så växer de ofta upp med att äta lite mindre insekter än i naturen, och det klarar de sig som sagt bra på, även om de skulle klara sig ännu bättre med levnde insekter och annan bra mat. :)

Jag håller med om att dietpulver inte är lika bra, även om det är väldigt enkelt och det funkar ju bra, det är inte direkt dåligt även om det finns nackdelar, men jag köper oftast färsk frukt som jag mosar till mina ögonfransgeckos, de tycker om det mycket mer än diet, och jag har märkt att de är mer aktiva och att de mår bättre av en väldigt varierad kost :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild