Vill skaffa en varan

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

10
1
BrunoSorensen:
Hej.
Jag har velat ha en varan under ganska lång tid nu och har bestämt mig för att kanske köpa en.
Jag har just nu en skäggagam och två dvärgskäggagamer. Jag har en bur som är 130 X 40 x 40 cm från ett tidigare djur. Helst så vill jag ha en sorts varan, men helst en som man inte behöver mata med möss eller råttor. Är öppen för andra ödlor om det inte fungerar med en varan. Vill gärna ha en lite större ödla, som en skäggagam, inte som en gecko.

Vilken varan eller annan ödla kan jag ha i denna bur?

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:
För de vanligaste arterna av varaner (som det heter på svenska), så räcker inte storleken på terrariet du nämner. Man bör ha ett terrarium på närmare en kvadratmeter (ungefär dubbelt så stort som det du har). Blir ödlan över 50cm däremot, vilket de i många fall gör, så krävs det dubbla.

Ifall du är intresserad av en större ödla bör du först och främst kolla om du har möjligheten med ett terrarium på ett eller flera kvadratmeter.

10
1
BrunoSorensen:
Okej tack.
Finns det mindre ödlor jag kan ha i denna bur?

Medlem i SkHF
1072
1220
NellyNiklas:
Titta i "minimimått-tråden" så kan du se storleken på ödlor som passar i ditt terrarie. Därefter är det bara att börja googla på ödlor och läsa på/studera.

Det finns väldigt små varaner, men inte på svenska marknaden.

10
1
BrunoSorensen:
Tack

19
17
Naviki:
Taggsvansvaran (V.acanthurus) behöver större terrarium men tar inte upp hela rummet!

Läs på så mycket du bara kan innan du bestämmer dig för att köpa nytt djur!
Information om taggsvansvarn så som Terrariekrav/ödlansstorlek/och annan information finns här på sidan!
Hoppas att du hittar den rätta ödlan.

Mvh
Kalle
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild