Tips på terrarium och lämplig ödla!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
2
johannaa:
Hej! Jag och min familj är väldigt intresserad av att skaffa en ödla som är skapligt lätt för nybörjare. Vet inte vilken ödla som är bäst och vet inte heller vilket terrarium som passar. Kan ni skriva arter och ett terrarium som funkar? Tack

5487
4198
Tropfrog:
Jag har mina första ödlor på drygt 20 år, så jag får nog anses vara nybörjare. Jag valde jungfrugeckos efter en massa research. De går att hålla i grupp i ganska så små terrarium. Mitt är 60*45*60, men de går att ha i mycket mindre. Tror att 30*30*40-50 kan husera en liten grupp, men större är ju roligare. Jungfrugeckos kan äta en stor del cgd, ett pulverfoder man blandar med vatten. Då blir man inte riktigt lika beroende av att få tag i levande foder eller att odlingarna funkar hela tiden.

En annan ödla som är mycket populär hos nybörjare är ögonfransgecko. De kan äta nästan uteslutande cgd, vilket gör dem mycket bra djur för nybörjare. De går att ha i ett terrarium i storlek med mitt.

Båda ovan är trädlevande, nattaktiva djur från regnskogen.

En annan het kandidat för nybörjare är leopardgeckos. De är marklevande nattaktiva från ökenklimat. Då behöver man inte så högt terrarium. Men måste ge levande mat hela tiden.

Läs på om de tre ovan så kanske du hittar någon som passar dig.

Mvh
Magnus

7
2
johannaa:
Okej det ska jag göra! Tack

87
25
luzsmi:
johannaa skrev:
Hej! Jag och min familj är väldigt intresserad av att skaffa en ödla som är skapligt lätt för nybörjare. Vet inte vilken ödla som är bäst och vet inte heller vilket terrarium som passar. Kan ni skriva arter och ett terrarium som funkar? Tack

Leopardgeckos, ögonfransgeckos, skäggagamer. Dock så blir skäggagamer lite större så man behöver såklart större terrarie.

Till en vuxen leopardgecko har jag ett 120x40x40 och det funkar ganska bra till henne, till ögonfransen har jag ett 45x45x60 men ska köpa ett större då han är en väldigt aktiv ödla, har ingen skäggis, men min kompis har ett terrarie på 160x60x75 till sin hane.

Läs gärna skötselråden, och tänk på att reptiler lever väldigt länge, om du köper en ödla nu, så kommer du förmodligen ha kvar den om 15 år, så det är inget man skaffar "bara för att det är kul"! 

Lycka till!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild