Leopardgecko - Frågor kring värme/lämplig temperatur

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

354
269
Animallover_1984:
Hej!

Ju mer information jag hittar (läser i böcker, på nätet, kollar youtube etc.) desto mer förvirrad blir jag kring vilken temperatur som egentligen är lämplig för en leopardgecko.

På vissa ställen står det ca 30-32 eller 33 grader på den varma sidan och på vissa ställen anges högre temperatur än det (t.ex. 35-40 grader) osv...vilken är egentligen den bästa temperaturen att hålla på den varma sidan/på värmemattan/i det varma gömstället?

Gällande den kalla sidan står det också olika på olika sidor osv. Vissa säger rumstemperatur andra säger 23-24 grader och ytterligare andra säger 25-30 grader osv. Ska det vara så pass varmt så krävs ju (i alla fall i min lägenhet) extra värme även på den kalla sidan? Möjligen att det mitt i sommaren kan bli upp mot 30 grader inne, men det är väl knappast vanligt att man har så varmt innomhus utan att addera en värmekälla?

För ytterligare förvirring så säger vissa att man ska ha en temperatursänkning under natten, medan andra säger att det bästa är att ha värmen på under hela dygnet. Om man ska sänka ska man då dra ner på temperaturen lite eller stänga av värmen helt (alla säger olika så jag är totalt förvirrad)?

Mvh/Animallover_1984

5487
4198
Tropfrog:
Jag har inte egen erfarenhet av djuret i fråga. Men det kommer säkert massor av svar här som också kan skilja beroende den svarandes egna erfarenheter.

Så här skulle jag lägg upp min planering om jag ville ha djuret.

1: Ta reda på var djuret kommer ifrån.
2: Ta reda på vilka förutsättningarna som finns där djuret kommer ifrån.

I detta fallet är utbredningen Norra indien, södra afganistan samt irak och pakistan. Om man tittar på en karta över utbredningsområdet så kan man plocka platser och kolla upp klimatdata. Jag valde i detta fallet den lilla byn Zahedan som ligger i princip mitt i utbredningsområdet på 1384 m över havet:

en.climate-data.org/location/764405/

Högsta temperaturen som uppnås över året är i Juli med 36,9 grader max och 28,2 i snitt. Man får anta att djuret inte ligger ute och solar när det är som varmast så allting mellan 30-35 på varmaste platsen verkar bra. Eftersom djuret verkar söka skydd och skugga när det är som varmast så torde minstanoteringen för området i juli månad på 19,6 vara väl tillräckligt för den svala sidan.

Lägsta temperaturen på året i Januari är 6,7 och snitt är 13,4. Jag antar att djuret då dvalar. rumstemperatur blir de säkert glada åt då.

Det är en tydlig skillnad på temperatur dagtid och temperatur nattetid i dessa områden, men ödlan reglerar ju själv vad den vill ha och går till varmare ställen när de behöver värme. Tex en soluppvärmd sten på kvällningen eller mitt i solen i gryningen. Jag tror att nattsänkning är mer än smaksak.

Sen kan man ju välja ut fler ställen på flera olika höjder över havet och bilda sig en ännu mer exakt upfattning om vad man vill skapa i terrariet. Men eftersom utbredningsområdet är så stort så antar jag att tolleranserna är mycket stora. Det sägs ju vara en lätt art, det tyder ju på detsamma.

Summa summarum: Jag tror inte att du skall oroa dig för mycket över vad som är rätt eller fel, klimatet i området är väldigt tufft och djuret är utvecklat för att klara det.

MVH
Magnus

13
8
MeeriV:
Jag har 33-36 grader på varma sidan och runt 21-27 i resten av terrariet. Har ett ganska stort terrarium så det blir en aning kallare på vissa ställen.

Enda temp skillnaden hos mig under natten är att värmelampan släcks. Har en värmematt på 24/7 då de använder värme underifrån för att smälta sin mat.

39
46
CupcakeGod:
Mitt terrarium är väldigt stort och berikat så jag har alla möjliga temperaturer i det men den lägsta temperaturen är 20 grader och 33 grader på den varmasta delen, ibland når temperaturen 34 grader där det är som varmast. 

Jag blir paranoid när temperaturen överstiger 34 grader så använder termostat. 

248
40
Yoshi123:
Jag har 30-33 grader på den varma delen och runt 20-25 grader på den kalla delen.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild