Problem vid öms.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

366
157
Linus:

Hej!
Jag har själv haft en del erfarenhet av ormar som ömsat lite dåligt, ibland så att både ögonfjällen och hela "hakan" varit kvar. Det jag brukar göra är att jag tar genomblöta tops till ögonfjällen och stryker försiktigt över ögonen tills fjällen åker med. Tops är även att föredra till fjällen på undersidan av huvudet (eller "hakan"). Däremot när min bruna regnbågsboa som jag hade för något år sedan misslyckades ömsa fläckvis över hela kroppen samt ute på svansspetsen, gjorde jag så att jag tog bomullspads med en av sidorna av ett lite strävare material (kallas scrub pads). Dessa blötte jag väldigt ordentligt och lät sedan ormen glida förbi dem lugnt och försiktigt, till allt skinn var borta :)

Förövrigt: Precis som sandiz säger kan det vara skadligt om ormen har kvar mycket öms. Speciellt fjällen på ögonen, samt ifall det finns skinn kvar som går runt hela svansen. Detta för att ögonen kan ta skada av att ha gammalt skinn kvar, och skinnet runt svansen kan bilda en snara som stryper blodtillförseln till svansspetsen, så denna dör.

1685
794
fluffis:

Just det, skinnet på ögonen på kungspytonormar måste man ha koll på. Sorry, det missade jag.

40
3
sandiz:

Fick ett bra tips för många år sen just med fjäll som fasnar över ögonen. Att låta någon hålla ormens huvud och ta en tejp bit och sät försiktigt över skinet och följ med ögans form och dra jätte försiktigt.

83
6
Pytonjocke:

det enklaste som jag har lärt mig när jag har tagit imot och omplaserat miss skötta kungspyton är att när dom ömsat ska man kolla ögon + kloak så det inte finns något kvar för det kan i värsta fall göra ormen blind och ge infektioner i kloaken.

sen om det är så att den ömsar dåligt så kan man spreya i terrariet dagligen dock inte direkt på ormen för det kan iritera och förvirra ormen specialt om det är för kallt eller varmt.

ha en fuktbox med ett substrakt som bibehåller fukt bra tex,, mossa eller torv etc...

du kan även bada och badda ormen med topps men tänk på temperaturen det ska kännas skönt om du doppar armbågen(armbågen är den del som känner temperatur bäst) i det men inte för varmt.

eller använda dig av en fuktad tygpåse, har inte använt det då temperaturen sjunker rätt snabbt i en blöt påse samt att jag har hört om ormar som blir sjuka.

hoppas det var bra tipps i framtiden mvh Jocke

88
10
1603:

Tack för en hel del tips jocke!

Vad för sjukdommar menar du att de kan få om man använder påse?

83
6
Pytonjocke:

detta är inte vad jag vet är känd fakta utan jag har hört att ormar utväcklat luftvägsinfektion eller att dom blir förkylda och väldigt slappa.. men som sagt detta är bara vad jag hört har även läst possitivt men jag personligen har inte vågat chansa :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild