Problem vid öms.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

60
5
Xardas:

Tygpåse tipset är en klassiker. klart rekomenderat. 

Mina ormar ömsar lite olika.. ibland får man ett fint öms och ibland som nu senast ser det ut som en ömsmassaker i terrariet. vad har du för substrat i terrariet? har du mycket inredning som ormen kan gnida sig runt?

88
10
1603:

Jag har reptilbark och grenar och en jättebra sten, så ja hon har ju att gnida sig mot!

Fixade nyss en fuktlåda, men icket, hon stack ut lika snabbt som in. Ska låta den stå tills imorgon, och om hon struntar i den får jag väl ta till med tygpåsen! :)

Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:

Mina nätisar ömsar ganska olika. Ibland större bitar, ibland småskit. Om något sitter kvar brukar jag hjälpa till dagen efter. Bada i ljummet vatten och klappa bort skinnet, bara dra med handflatan lite lätt liksom. Men det är bara vad jag brukar göra. :)

88
10
1603:

Jag fixade en kanon fuktlåda, men icket, den dög då inte! Ska se hur hon är imorgon, annars får jag väl hjälpa till om det inte händer något :)

60
5
Xardas:

Hur har det gått?

88
10
1603:

Det har gått bra! När jag kollade till henne innan idag och hon ser fin ut!:)

40
3
sandiz:

Hallå! Händer de igen att ormen får problem med ömsingen så låt de inte gå för många dagar de siter kvar och fukta inte ner ormen för mycket då den kan få svamp av de. de bästa för mina som funkat när den nya har problem så är de att finger varmt bad och hjälpa till om inte de andra funkat innan.

60
5
Xardas:

Önskar att det var så lätt med palmhuggisarna. min stora Cryptelytrops albolabris hona hade problem vid förra ömset så det sitter kvar nån tuss här och var. slängde ihop en fuktbox med mossa och ökade intervallen på duschsystemet lite så förhoppningsvis slipper jag det problemet framöver.

88
10
1603:

Tack för  tipset Sandiz!

Jaså du? Ja det får vi väl hoppas.

Jobbigt när de krånglar!

1685
794
fluffis:

Skönt att det löste sig 1603!

Jag håller inte riktigt med dig sandiz. Jag har aldrig hört talas om att en kungspyton fått bestående men för att det suttit kvar ömsskinn på den i en eller två veckor så jag tror inte det är så farligt om det gör det. Jag är mer för att ormen ska försöka lösa sina problem den naturliga vägen :) Efter en eller två veckor kan man hjälpa dem. Däremot har jag märkt att snokar som har smalare svans ofta får en bit skinn som sitter kvar längst ut på svansen och det brukar jag hjälpa mina ormar med för de klarar inte att få av det själv. Det sista är det här med svamp och även bukröta som ormar kan få. Jag tror det viktiga är att ormen har tillgång till en plätt i terrariet som är torr där ormen kan ligga om den känner att den behöver "torka upp". Annars tror jag inte det är fel att spraya en del av bottensubstratet plus ormen så att det blir fuktigt men man behöver inte överdriva förstås :) Låt orm och substrat torka upp emellan.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild