Tips sökes! Regnskogsterrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
Erik_norder:
Tjenna alla, jag håller på att bygga mitt första terrarium i glas och trä. Det ska bli till en crested gecko och regnskogsmiljö.

Lite frågor som någon kanske har svar på:

Till grunden, just nu har jag bara byggt stommen och köpt och måttat glaset,så att det verkligen passade. 
Tanken nu är att köra med vattenbaserad akrylfärg över hela skiten så det blir vatten säkrat. Tror ni att det räcker eller måste jag ta en annan väg? 

Tänkte använda mej av fogskum och grenar till bakgrunden, sen tror jag att jag ska silikona och köra med torv. 

Någon som har tips på var jag kan hitta dessa grejer och om det är något jag måste tänka på. Jag har sett på bilder att många använder något svart silikon, är det något specielt med det? 

Övriga tips är supervälkommet. 

Tack på förhand // erik 

953
1840
peter54:
Inte kan du väl fuktsäkra med vattenbaserad akrylfärg?

29
19
Oskarw90:
Testade precis det där du gör! (Dock med MDF) 
Använt krylon, som ska vara bra att täta med, men det klarar inte längre perioder ändå.  Kolla på t.ex. någon tätning som är till för dammar :) alternativt om du silikonar hela insidan och ser till att det verkligen är helt tätt!  Det slutade med att jag körde på helglasterrarium tillslut! 

Finns just dock mycket kunnigare folk än mig där ute som kanske vet hur man kan få det att fungera! 

5477
4193
Tropfrog:
Epotex akvarielack är bra men dyrt. Flytande dammembran är ännu bättre och ännu dyrare. Det finns säkert folk som nått framgång med billigare material. Ett alternativ kan ju vara att limma tungt glas eller plexiglas på trät. Garanterat tätt.

Till bakgrunden kan man använda svart akvariesilikon. Står det bara för akvarium så är det ok. Vill du hitta billigare alternativ så är det viktigt att det är utan alghämmande medel. Jag använde en produkt som heter superstrong fix and seal. Mest för att jag hade några tuber med utgången datum. Fördelen är att det inte luktar när man arbetar med det som silikon gör. Vill man att växter skall växa fast så har jag sett att många köper flytande latex och blandar in torv innan applicering. Blir naturligt snyggt och bra rotning.

Mvh
Magnus 

129
114
kekke:
epoxy, epotex akvarielack är bra. akrylfärg kommer inte att funka.

3
0
Erik_norder:
okey tack för tips,. tänkt om lite och kommer försöka använda dammduk och silikon i botten sen blir det en bakgrund med fogskum och husfix,. 
ska försöka få lite gjort imorgon och hoppas på det bästa,.

sen undrar jag om det är någon som använd lampor från dusk ?
kan man ha dom i ett terrarium och säkra dom från att ödlan kommer åt och kan skada sej?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild