Terrariebygge till skäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

10
1
Exereon:
Då slår vi till och bygger två nya terrarium ett ska husera en Boa Constrictor och den övre ska husera en Skäggagam. Vi kommer bygga efter terrariemallen Nr1 här från terrariedjur.se. Dvs 1500x600x600.

Än så länge så är kostnaderna på 675 kr på material och kapning. Beställde i spånskivor 10mm tjock som vi hade tänkt fuktsäkra ordentligt i minst 3 lager med grundfärg under.

Nu är det så att jag vill prova den nya sortens belysning och sätta en HID uv lampa på solplatsen och min tanke är då om det räcker med en 35W ( www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/hid-paket/mega-ray-uv-widebeam-hid-35-w-med-drivdon-multi-och-lampsockel.html ) då terrariet "bara" är 60 högt. blir ju en del substrat och så kan man bygga upp solplatsen men blir det tillräckligt varmt för en skäggis? 
Sen har jag hittat www.lamportillallt.se/energityp/led/star-trading-led-lampa-6500k-2000lm-e27-20w.html som jag tänkte använda till dagbelysning. Vettigt? Och komplementera med en halogen lampa för att få upp temperaturen i terrariet.

Sitter ivrigt nu och väntar på att xl-bygg ska höra av sig och säga att det är klart att hämta.

PS. Vill inte göra reklam elller något utan länkarna är bara hänvisningar och kan tas bort om det strider emot reglerna. 

47
9
linusekholm:
Räcker antagligen inte med en värmelampa på 35w, men du kan ju rikta en vanlig värmelampa med högre watt och  utan UVB mot samma plats.

10
1
Exereon:
linusekholm skrev:
Räcker antagligen inte med en värmelampa på 35w, men du kan ju rikta en vanlig värmelampa med högre watt och  utan UVB mot samma plats.

Det finns ju 50W med som har ett rekomenderat avstånd på 35cm får väl prova mig fram antagligen. men sant det går ju att rikta en värmelampa dit med om det ej skulle räcka.

10
1
Exereon:
Då är allt material hemma för att bygga själva lådorna hemma. Bygga, täta och måla samt klarlacka står på schemat för helgen

10
1
Exereon:
Bygget påbörjat men gjorde en dundertabbe och glömde beställa baksidor så nu kommer jag inte längre. I början av nästa vecka får jag dem. Typiskt. Aja det blir mycket tid till nästa långhelg 

10
1
Exereon:
Skynda långsamt var det någon som sa för länge länge sen. Börjar arta sig nu och ett lager färg till innan vi kör lsckfärg på utsidan och klarlack på insidan.

378
340
Silvetaz:
Ser bra ut, men var extremt noga med målningen iom att det är spånskiva, sväller rejält mycket om det inte är ordentligt skyddat :)

10
1
Exereon:
Jo precis. Just nu är det 2 lager färg på och det ska på 2 lager klarlack på insidan och 2 lager vit lsckfärg på utsidan. Räcker inte det ja då vet jag inte:)

123
68
mallimalli:
Har du fler uppdateringar? :D 
Jag funderar själv på att skaffa skäggis så är nyfiken på hur du har inrett!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild