Täta/impregnera??

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

43
2
Widgy:

Hej!

Håller på att bygga om en gammal bokhylledel till terrarium och har ett par funderingar. 

Behöver jag impregnera trät, och isåfall med vad?
Anledningen till att jag frågar är för att det är ju redan behandlat och har en såndär härlig matt-glansigit utseende(bild på det).

Samt behöver jag täta hörn och kanter med silikon? Och i så fall, vilken?

Har ni några övriga pointers eller tips? 
Djuret som ska hushållas är förövrigt en kungspyton (så relativt hög fuktighet)

Mvh

Tommy

2966
1648
Hoggaforfan:
Är det massivt trä eller masonit/mdf?
Jag hade nog valt att lacka det med vattenbaserad epoxylack om du vill ha fram ytan, beror lite på vilken inredning, alt klä insidan med dammduk om inget av insidan syns. 
Akvariegodkänt silikon, en del glassilikoner fungerar bara kolla att det INTE är antimögel i det då.

43
2
Widgy:

Hoggaforfan skrev:
Är det massivt trä eller masonit/mdf?
Jag hade nog valt att lacka det med vattenbaserad epoxylack om du vill ha fram ytan, beror lite på vilken inredning, alt klä insidan med dammduk om inget av insidan syns. 
Akvariegodkänt silikon, en del glassilikoner fungerar bara kolla att det INTE är antimögel i det då.

Det är masonit/mdf vilket av det det nu är, ja!
Hur många lager tror du blir bra och vart hittar man detta? 

Tack!

2966
1648
Hoggaforfan:
Widgy skrev:

Det är masonit/mdf vilket av det det nu är, ja!
Hur många lager tror du blir bra och vart hittar man detta? 

Tack!

2 lager bör räcka. Finns Epotex men lokala färgaffären har billigare alternativ. Det viktiga är att lacken är vattenbaserad, det gör att den inte luktar heller.

43
2
Widgy:
Hoggaforfan skrev:

2 lager bör räcka. Finns Epotex men lokala färgaffären har billigare alternativ. Det viktiga är att lacken är vattenbaserad, det gör att den inte luktar heller.

Alright så det viktigaste är vattenbaserad lack och akvariesilikon, vilka märken som helst? 

2966
1648
Hoggaforfan:
Widgy skrev:

Alright så det viktigaste är vattenbaserad lack och akvariesilikon, vilka märken som helst? 

Jupp

43
2
Widgy:
Hoggaforfan skrev:

Jupp

Tack så mycket!

35
8
Tanner:

Widgy skrev:

Tack så mycket!

Denna fungerar utmärkt.

www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/lim-fog-och-spackel/silikon/akvariesilikon-000154/

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild