Dvalning, nybörjarormar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

102
42
BioHazard_89:

Ska alla ormar dvalas eller finns det arter som inte behöver? Finns det "nybörjararter" som är lättare att ta för någon som ska skaffa sin första orm?

Skulle gärna ha hjälp med detta eftersom det nyligen kom fram att jag inte kan ha pälsdjur av något slag.

953
1840
peter54:
Man måste vintervila alla reptiler som har sitt naturliga ursprung i den tempererade klimatzonen, alltså där fyra årstider råder. De arter som har sitt ursprung i den tropiska klimatzonen, alltså där bara två årstider finns, behöver inte ha vintervila.

De flesta så kallade nybörjarormar, men inte alla, är såna som kommer ifrån områden med fyra årstider och behöver vintervila.

Medlem i SHF
130
63
Majste:
BioHazard_89 skrev:
Ska alla ormar dvalas eller finns det arter som inte behöver? Finns det "nybörjararter" som är lättare att ta för någon som ska skaffa sin första orm?

Skulle gärna ha hjälp med detta eftersom det nyligen kom fram att jag inte kan ha pälsdjur av något slag.

Hej!

Bra nybörjarormar är till exempel majsormar och kungssnokar. Även kungspyton har väldigt "snällt" beteende för nybörjare, men kräver lite mer arbete (läs gärna skötselråden!)

Som peter54 säger kräver dessa reptiler vintervila, men som nybörjare behöver du inte oroa dig för vintervilan. Tipsar om att du köper en juvenil (bebisorm)! Jag brukar nämligen rekommendera att du inte vintervilar ormen första året då den är så otroligt liten, men definitivt året därefter. 

Så mitt tips! Om du ska köpa orm, köp en juvenil så hinner du bli bekväm nog med denne, och så hinner du söka upp all information du behöver om viltervilan :) De är inte så svårt att ha orm, så länge du frågar så fort du undrar över någonting!

Mvh Majste

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Jag har bara ormar från tropiska områden och jag vintervilar alla och har gjort i 15år. Tycker man bör ha någon form av skiftning i klimatet även om man har tropiska ormar. Vädret är ju inte konstant över hela året utan det är perioder där också. Exempel på såna kan vara: Mindre ljustimmar, regnperiod/torrperiod, varmare eller kallare veckor/månader osv osv :)

Det är även under årets mörka delar som många tropiska ormar har parningsperioden. Och har man konstant hög värme & långa dagar året om säger det sig självt att ormen inte kommer reagera när det är dags, kort & enkelt uttryckt.

Givetvis är skiftningarna mindre i tropiska områden, men dom finns definitivt!

Mattillgången är inte heller konstant över året, mycket viktigt för alla ormar tycker jag. Både för utseendets skull men även hälsan på längre sikt.

Alla regler har även sina undantag, kan vara värt att nämna.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild