Vattensnok, problem ...

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Riskakan123:
Hej! Jag är ganska ny i hobbyn har hållit på sen i höstas, men är inget proffs. Det är så att min farfar gick bort, så jag fick ta över hans djur och han hade en vattensnok i ett stort fint terrarium, men så tänkte jag att om man skaffar ett akvarium och fyller det med vatten borde inte snoken må bättre då? med tanke på att de lever i vatten ... 

Tacksam för svar med tanke på som sagt att jag är ny inom hobbyn :)

953
1840
peter54:
Menar du att det är en svensk snok (Natrix natrix)? Såna får man inte ha i terrarium om de inte kommer ifrån något annat land där de inte är fredade och där det finns folk som föder upp dem och säljer. Då ska ordentlig dokumentation finnas. Om det är en svensk snok borde den släppas där den är inhämtad.

Vattensnok är ett vanligt begrepp, men egentligen missvisande. Den lever inte i vatten, utan den jagar vattenlevande djur, som exempelvis fisk och groddjur. Groddjur lever inte heller i vatten, men de behöver fuktig miljö och de lägger sina ägg i vatten. Därför brukar de finnas nära vatten. Snoken lever därför i områden där det finns vatten, men den vistas inte i vatten annat än när den jagar eller förflyttar sig över vattnet.

Medlem i GHF
175
371
Fredriko:
Jag måste få säga emot Peter54 lite här.

Det kan vara en utomordentligt dålig idé att släppa ut ormen om det nu är så att den är fångad i svensk natur. Det beror ju lite på.

Är den fångad för länge sen och varit i samma rum som andra ormar eller hanterats med samma verktyg som med mer exotiska arter så skulle jag säga raka motsatsen. Släpp absolut INTE ut den. Finns det minsta risk att den utsatts för främmande smittor från andra ormar så ska det inte riskeras nåt tycker jag bestämt.

Det finns sjukdomar som kan ligga latent utan att påverka ormen men som kan vara förödande för en vild population. 

Vad du ska göra med ormen vet jag ej, det behövs mer info för att avgöra det. 

I övrigt är det inga problem med att ha snokar (Natrix natrix) av svensk lokalitet, bara man har bra dokumentation. Det spelar ingen roll om ormen är från Sverige, Danmark, Tyskland eller annat land. Följer man reglerna är det lugnt.

I övrigt håller jag med Peter54.

283
366
Cartaq:
Skulle vara roligt om ts kan ladda upp en bild på den så att vi alla kan få ta del av den

Medlem i SHF
21
12
Adamanteus75:
Vart framgår det att det är en Natrix? Vattensnok är ett luddigt namn som används om många ormar, kan lika gärna vara en av Nerodia arterna eller någon av de sydliga arterna av Natrix.

Lägg gärna upp en bild så kan man med säkerhet ge rätt råd om din orm.

EDIT. Såg i din art lista att den enda orm du har på den är Subsessor bocourti, har ingen erfarenhet av den så där går jag bet.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild