Behöver hjälp av erfaren ormägare i Göteborgstrakten

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

8
9
Filipgson:

Jag söker en erfarenomrägare/uppfödare i Göteborgstrakten som kan hjälpa mig med att assistmata min orm. 

Hej mitt namn är Filip och jag blev för cirka 3 månader ormägare till en kungspyton Leopard het clown hona. 

Innan hon kom till mig så åt hon enligt uppfödaren, men sen hon kom i min vård så äter hon inte. 
Hon är extremt lugn och aldrig väst eller huggit mot mig.
Tempraturen är 32 på den varma och 26-27 på den kalla. 
Luftfuktigheten ligger runt 60%. 
Jag har testat att mata henne med 3 olika sorters möss/råttor. 

Furries, pinkies(mus), pinkies(råtta).
Hon lever i en plastlåda som mäter ungefär hennes längd lite mer och 2 hides. 
Hon har alltid vatten och får sin värme från en värmematta och lampa. 
Jag mäter värmen med infraröd "pistol"termometer. 

Jag handskas inte med henne då jag tänkte att hon kanske inte åt pga stress och då kände jag att det var bäst att låta henne vara ifred tills hon inte är så stressad. 
Jag tror att hennes extremt lugna temperament kan va en bidragande faktor till varför hon vägrar äta. 

Uppskattar all hjälp jag kan få.

412
419
Hadara:

3 månader är ingen tid för en KP. Hade aldrig tvångsmatat en orm om den inte är riktigt utmärglad. Lägg ut en bild på ormen! Gissar att den är i bra skick.

Låt bli att mata i några veckor och testa sen igen. 

283
366
Cartaq:
Det är vanligt att kungspytong är lite kinkiga med maten, se till att ofta byta till rent vatten och undvik onödig hantering tills vidare så kommer resten med tiden.

8
9
Filipgson:

8
9
Filipgson:

Tycker hon ser smal ut och att man liksom ser ryggen väldigt tydligt. 
Detta är min första orm så jag kanske överreagerar/överanalyserar men vill att hon ska må bra.. 

412
419
Hadara:

Jaha det är en unge det handlar om. Den ser ju inte gammal ut alls. Känns ju nästan som att det handlar om en unge som inte riktigt har kommit igång med maten innan den såldes... Tyvärr vanligt. Folk kränger iväg ungarna innan de egentligen sett att de funkar som de ska. 

Men du bör ändå ge det lite mer tid. Lägg in mer inredning så det inte är så mycket öppna ytor, växter mm. Ge lugn och ro och testa att inte erbjuda mat på minst 2 veckor och försök sen igen. 

283
366
Cartaq:
Hur reagerar ormen när du vifftar med råttan?
Mina som har matvägrat har varit totalt ointresserade och man kan i stort sätt lägga råttan på dem utan att de bryr sig.
Låt råttan ligga kvar över natten och se om den tar den, värm på den till 35 grader och låt svalna succesivt i lådan om den nu är petig med temperaturen.

8
9
Filipgson:
Tror hon är max 4-5 månader.
Jao det verkar nästan så.. 
Allright ska testa och slänga in lite mer grejor. 

Hon reagerar ibland och blir lite nyfiken men annars inte alls.  testat att lämna den flera gånger men den har varit orörd varje gång. 
Även testat att skära i musen/råttan även om det gjorde ont i mig ihopp om att hon skulle få en kick av lukten. 

17
19
mjreptiler:
Testa med nataler brukar funka

2966
1648
Hoggaforfan:
Du kan prova med att punktera hjärnan på musen med en nål, luktar illa för oss men gott för ormen verkar det som.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild