Hur länge är det ok att inte bajsa?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

47
15
lensy:
Vår snart 3-åriga skäggagam Åke har inte bajsat sedan den 20 april. Är det ok? Han visade sig vara en hon när hon plötsligt började lägga ägg för ca en vecka sedan. Att det går fyra dagar mellan bajsningarna är inte ovanligt, även om det är mer vanligt med tätare mellanrum. Varje dag i perioder, mer sällan i perioder. Banan brukar lösa det mesta, när vi tycker att det gått för lång tid - hon ska tex få det i dag. Men hur länge är det ok att en vuxen skäggagam inte bajsar?

66
31
Engel1991:

Hej, hur länge som är "max" det vågar jag inte svara på men 

om du lägger henne i ljummet vatten så kan jag lova dig att on bajsar haha. 

Jag badar mina skäggisar varje vecka för att se till att inget gammalt öms är kvar, 

och att eliminera risken att dom blir uttorkade och eventuellt för at hjälpa dom bajsa. 

Mvh

Christian Engesland

47
15
lensy:
Engel1991 skrev:
 /.../ men om du lägger henne i ljummet vatten så kan jag lova dig att on bajsar haha. 

Mvh Christian Engesland

Tyvärr, det hjälper inte. Men hon brukar aldrig bajsa när hon badar, så just det är inte konstigt i hennes fall. :) 

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:

Man ska inte ta ut en skäggis och bada en gång i veckan. 
Finns ingen anledning att ta ut och bada dem förutom när de verkligen har problem med öms eller är förstoppade. Se till att ha ett litet bad i terrariet så kommer de sköta det själva.

Hur ofta de bajsar är väldigt olika mellan individer.
Vissa bajsar dagligen medan vissa gör det var 10 dag.

Det man kan göra för att hjälpa att få igång magen på dem är att med en spruta få i dem lite vatten. Vatten har en laxerande effekt.
Man kan även använda lite olja, typ rapsolja.

47
15
lensy:
Flyers90 skrev:
Hur ofta de bajsar är väldigt olika mellan individer. Vissa bajsar dagligen medan vissa gör det var 10 dag.

Det man kan göra för att hjälpa att få igång magen på dem är att med en spruta få i dem lite vatten. Vatten har en laxerande effekt.
Man kan även använda lite olja, typ rapsolja.

Som med människor alltså, ganska stora variationer. Tack för lugnande svar. :) En droppe olja i vattnet kan vi prova (vi har gett henne vatten med spruta nu när hon vaknade ur dvalan för en tid sedan och även därefter, när hon plötsligt fick för sig att lägga ägg - trots att hon var bedömd som en Åke ;) ).

58
41
Charlie69:
Har ni varit hos veterinär och kollat så att det inte sitter ägg kvar? Iså fall prova med ljummen dusch, duschstrålarna brukar påverka mer än bara ett bad. Funkade bra för min skäggis.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild